LAR 2017

LAR 2017

Meld je aan voor de alweer 37ste LAR (Lange Afstands Rit). Ontsproten uit het brein van Dolf Witte, de geestelijke vader van de LAR in 1980.
Meld je aan voor de alweer 37ste LAR (Lange Afstands Rit). Ontsproten uit het brein van Dolf Witte, de geestelijke vader van de LAR in 1980.
LAR 2017 op 9 en 10 september 2017
 
Beste leden,
 
Dit jaar organiseer ik de Lange Afstands Rit (LAR) op 9 en 10 september. Een rit naar een onbekend nauwelijks bereikbaar ver oord in Nederland. Ik heb traditiegetrouw op 1e paasdag een fantastische rit uitgezet naar een. Tipje van de sluier: Het eindpunt na 210 km in NL. Neem je ID kaart of paspoort mee want we rijden een klein stukje over de grens. De rest houd ik geheim. Op het eindpunt heb ik 3 trekkershutten gereserveerd. Er zijn 14 slaapplaatsen beschikbaar. Indien de aanmelding allemaal heel snel komen en er meer dan 14 slaapplaatsen nodig zijn in een hut heb ik misschien nog een mogelijkheid een 4e hut te reserveren. Lukt dat niet dan neem je zelf een tent mee. Voor de trekkershutten neem je zelf een slaapzak en kussensloop mee.
 
De LAR wordt gereden met een Ariel of (soortgelijke) motorfiets van bij voorkeur Engelse makelij. Een Hesketh is ook welkom. De start is in Vianen. De route naar de pauzeplaats ontvang je bij de start, de route naar het eindpunt ligt gereed bij de pauzeplaats. De thuisblijvers krijgen de adresgegevens per email. Op het eindpunt eten we gezamenlijk in een restaurant. Het toetje betaalt de club. Zondagochtend gaan we samen ontbijten.
 
Meld je aan voor 1 september via mail bij voorzitter@arielclub.nl en vermeld het volgende:
 
Naam: 
Aantal personen
Aantal slaapplaatsen trekkershut:
Aantal diner:
Aantal ontbijt:
Als je toch wilt kamperen: ja/nee
 
Voor aanmeldingen na 1 september eerst telefonisch contact opnemen.
 
Met vriendelijke groeten,
 
Marco Boelis
06-46706293, ook Whatsapp
voorzitter@arielclub.nl


We zijn er klaar voor!!

Verslag 14 - 15 januari 2017, Oldtimerbeurs Rosmalen

Verslag 14 - 15 januari 2017, Oldtimerbeurs Rosmalen

Geweldige presentatie van de Arielclub op de Oldtimerbeurs in Rosmalen.
Geweldige presentatie van de Arielclub op de Oldtimerbeurs in Rosmalen.
Klik op de foto om de slideshow te openen.

Oldtimerbeurs Rosmalen 14-15 Januari 2017
 
Op 14 en 15 januari was de oldtimerbeurs in het autotron in Rosmalen: Motoren, scooters en brommers, met in een hal ruim 20 merkenclubs en aan de andere kant honderdelen handelaren in onderdelen, voertuigen, boeken, gereedschap en benodigdheden. Een beurs die ik al een paar jaar bezoek, maar deze keer stonden we er zelf met de club. Een ruime stand hadden we in het midden van de enorme hal. 8 bij 4 meter en maarliefst 6 motors om de stand te vullen. 4 van de familie van der Linden (1914, 1929, 1930 en 1950), een van ondergetekende (1945) en nog een hele fraaie sport uit 1926 van de buren van de VMC.


 
Hans had een flinke bok gemaakt zodat zijn 1914 mooi mid-voor in de stand kon staan. Erg fraai waren ook de twee grote logoschermen tegen de donkere achtergrond. Dat valt lekker op als je langs komt: hier moet je zijn. Zelf had ik info bordjes gemaakt voor elke motor, zodat elke bezoeker - ook als wij druk waren met een mooi gesprek - voorzien kon worden van de nodige achtergrond informatie van elke motor. Alles bij elkaar een mooi herkenbaar plaatje van terugkerende kleuren en merklogo's: een prachtige stand. Rob was er ook met zijn merchandise. Ons jongste lid kwam een pet kopen en er zijn ook een paar leden geworven, maar een ander doel van zo'n weekend is vooral toch ook gewoon laten zien hoe mooi het merk Ariel en haar motors is, en dat doel is goed geslaagd in deze mooie ruime stand.

 
Het weer zat niet echt mee (sneeuw en gladheid), maar toch de moeite waard: Meestal zijn de evenementen in het noorden van het land, maar nu konden wij als Brabanders een keer goed uitpakken. Dat hebben we graag gedaan en is wat ons betreft voor herhaling vatbaar. Komen jullie volgend jaar ook langs in Rosmalen?
 
Hans en Bas van der Linden, Jos Kuijpers, Rob van Asten en Bas Griffioen.
 

Webnieuws van het Nationaal Veteraan Treffen

Webnieuws van het Nationaal Veteraan Treffen

Webnieuws van het Nationaal Veteraan Treffen.
 
Soms lijkt het of de organisatie van het Nationaal Veteraan Treffen na afloop van het evenement in winterslaap terecht komt. Maar de schijn bedriegt! Achter de schermen wordt alweer volop gewerkt om de editie 2017 van de grond te krijgen.
 
 
Webnieuws van het Nationaal Veteraan Treffen.
 
Soms lijkt het of de organisatie van het Nationaal Veteraan Treffen na afloop van het evenement in winterslaap terecht komt. Maar de schijn bedriegt! Achter de schermen wordt alweer volop gewerkt om de editie 2017 van de grond te krijgen.
 
 
Een speerpunt dat onlangs opgepakt is, is het aanpassen van de website. Na jaren trouwe dienst was deze immers ook aan revisie toe. Sinds kort is er dus een totaal vernieuwde website in de lucht, die voldoet aan alle eisen die je vandaag de dag ervan mag verwachten. De nieuwe site is uiteraard “responsive”, wat betekent dat ‘ie zich aanpast aan het apparaat waarop hij bekeken wordt. Dus zowel op Full HD-scherm als op tablet en smartphone is de weergave altijd optimaal.
 
Qua inhoud biedt de website  uiteraard de vertrouwde informatie omtrent het evenement, zoals een nieuwspagina, de kaasrit, de clubstands en de onderdelenbeurs. Maar ook filmpjes uit het verleden van het  NVT en afbeeldingen van “oude” posters zijn erop te vinden, alsmede een uitgebreid fotoalbum. Voor het inschrijven voor de beurs of de clubstands zijn er interactieve formulieren en een mogelijkheid tot IDeal-betaling.
 
Ook voor de “Vrienden van het NVT” is er een speciale pagina gereserveerd, zodat een ieder die dat wil zich hiervoor eenvoudig kan inschrijven. Doen!
 
Benieuwd? Kijk dan op: www.nationaalveteraantreffen.com

'The Canterbury Belle'

'The Canterbury Belle'

'The Caterbury Bell'  een zeer speciaal zijspan. One of a kind!
'The Caterbury Bell'  een zeer speciaal zijspan. One of a kind!
Klik op de foto om de slideshow te openen.

'The Canterbury Belle'
Het idee voor dit bijzondere zijspan is ontstaan in 1960, eigenlijk vooral als een
publiciteitsstunt voor de Canterbury zijspannenfabriek. De bestuurder op de foto
is één van de directeuren, Joe Jacobs, met zijn echtgenote.
Hier een link naar een leuke filmpje over dit bijzondere zijspan:   http://www.britishpathe.com/video/sidecar-boat  
 
Het zijspan-bootje weegt 76 kg en kan relatief eenvoudig door twee personen
in het water getild worden. Een luchtgekoelde J.A.P. 80 cc motor van 1,9 pk
is gemonteerd in de boeg en zou het bootje een snelheid van ca. 20 km/u (11
knopen) moeten kunnen geven. Er is alleen een koppeling, geen achteruit.
Het bootje bestaat uit een frame van houten ribben die bekleed zijn met
waterbestendig multiplex en kan twee personen vervoeren of één persoon en wat
bagage. Het roer wordt bediend met een joystick: beweeg die vooruit en de boot
gaat naar rechts, achteruit en de boot gaat naar links.
 
Het bootje past precies in speciale houders van het zijspanframe en wordt
met "quick-release" bouten vastgezet. Zo kan het gemakkelijk uitgenomen of
teruggezet worden.
 
De verkoopprijs was destijds 175 GBP. Omdat men vond dat massaproductie
te duur zou uitvallen zijn er in totaal maar 5 exemplaren gebouwd. Daar is er
minstens nog één van over, en die zit nog aan een Ariel motorfiets!
 
Gevonden op internet en samengesteld door Herman Noort

Ariel Rally 2017

Ariel Rally 2017

Dit jaar gaan we naar Woudenberg midden in de bossen van de mooie Utrechtse Heuvelrug. Er is een veld waar we met z'n allen bij elkaar verblijven. Vrijdagmiddag vanaf 14.30 uur zijn we welkom. Als je niet wilt kamperen zijn er ook chalets te huur.
Dit jaar gaan we naar Woudenberg midden in de bossen van de mooie Utrechtse Heuvelrug. Er is een veld waar we met z'n allen bij elkaar verblijven. Vrijdagmiddag vanaf 14.30 uur zijn we welkom. Als je niet wilt kamperen zijn er ook chalets te huur.
Camping “De Heigraaf”te Woudenberg, zeer centraal gelegen aan het Henschotermeer, een unieke zwemplas, midden in de bossen van de mooie Utrechtse Heuvelrug.
In een oase van rust en groen, met veel schitterende routes voor Arielrijders.
Voorzien van een supermarkt, restaurant en snackbar in stijl: een originele Engelse Dubbeldekkerbus!

Dubbeldekker

We hebben voor onze verenigingde beschikking over een eigenrecreatieruimte, "de speelschuur", waar wij gezamenlijk ontbijten, dineren &feesten.
Bij mooi weer kan de voorzijde helemaal open en kunnen wij tafels, banken etc. buiten zetten. En genieten van muziek uit vervlogen tijden. En nu maar duimen voor goed weer, in de aanloop naar volle maan vaak een garantie voor goed tot zeer goed weer.

Daar tegenover krijgen wij sec voor onze vereniging eveneens de beschikking over een kort gemaaid groot "eigen" grasveld. Op dat perceel staan wij met campers, caravans, tenten, motoren en auto’s allemaal bij elkaar, als een grote familie!
Bij mij/rallycoördinator zijn plankjes verkrijgbaar voor onder de motorstandaard en dus realisatie van een stevige ondergrond. Ja, aan alles is gedacht om iedereen, vanaf vrijdagmiddag 14.30 uur tot desgewenst maandagmorgen 10.30 uur, een zeer
aangename tijd op de Utrechtse Heuvelrug te bezorgen.

Traditiegetrouw zijn uiteraard inbegrepen: leuke rondrit, lunch, museumbezoek (Nationaal Militair Museum), diner, een gezellige avond met muziek & tombola, alsmede een Concours d’Élégance. De prijsbekers zijn al besteld en ik wil u vragen prijzen voor de tombola mee te brengen, onontbeerlijk voor onze clubkas en de continuïteit van onze vereniging. Voor mensen die om moverende redenen meer comfort wensen, zijn in het park nabij onze speelschuur 7 luxe, splinternieuwe chalet’s te huur.

Royale Luxe Chalet's

Indeling: hal, toilet, douche, 2 tweepersoonsslaapkamers en een royale zitkamer met keuken.
Beddengoedpakket verkrijgbaar voor€ 15,- p.p. extra. Je verblijft daar "alsGod in Frankrijk" met eigen oprit voor auto of motorfi ets. “Wie het eerst komt, die het eerst maalt”. 
Chalets moeten voor 1 maart geboekt worden, daarna vervallen onze opties en kan het zijn dat ze al verhuurd zijn. Als er mensen zijn die bijv. al op donderdag willen komen, dan kan dat, maar dit wel tijdig opgeven om te voorkomen dat men nog een keer met de tent moet verhuizen, omdat er op "ons eigen" veld misschien geen plek is.
De donderdagnacht-kosten zal men zelf aan de balie aldaar moeten voldoen. Vanwege de centrale ligging in ons land verwacht ik een grotere opkomst dan gebruikelijk, hopelijk mag ik jullie in grote getalen welkom heten!
Rest mij namens het bestuur en redactie u allen een fijne jaarwisseling toe te wensen en heel graag tot volgend jaar bij de rally, in een schitterende omgeving met een zeer goede ambiance!
 
Graag voor 1 maart AANMELDEN:  Klik hier voor het inschrijfformulier 
 Via het inschrijfformulier kunt uw wensen kenbaar maken en definitief vastleggen. Zo kan ik er organisatorisch mee aan de slag om e.e.a. in goede banen te kunnen leiden. In de rubriek opmerkingen kunt u aangeven of u vegetarisch, natriumarm o.i.d. prefereert en graag aangeven of u voornemens bent prijsje(s) beschikbaar te stellen voor de Tombola.


De "speelschuur" met rechts ons "eigen" veld

Kostenoverzicht voor de rally
diner vrijdag                 € 17,00
diner zaterdag              € 17,00
ontbijt zaterdag           € 9,00
ontbijt zondag             € 9,00
lunch zaterdag             € 10,00
museum zaterdag        € 11,00
kamperen vrijdag         € 15,00
kamperen zaterdag      € 15,00
chalet (p.p. 3 nachten) € 66,50
bedlinnen " "                 € 15,00
borg chalet (p.p.)          € 37,50
bezoeker                        € 8,00
parkeren                        € 3,00
rally T-shirt                    € 10,00
 
Arielgroet, Rob van Asten/Rally Coördinator
 

Verslag 10 - 11 september 2016: LAR

Verslag 10 - 11 september 2016: LAR

In het weekend van 10 en 11 september was het weer zover, de rit der ritten: de LAR. Dit keer uitgezet door je kan wel zeggen de ‘Vader van de LAR’: Dolf Witte. Er werd gestart in het Postillion Hotel te Bunnik om 10.00 uur, in totaal waren we met z'n twaalven.
In het weekend van 10 en 11 september was het weer zover, de rit der ritten: de LAR. Dit keer uitgezet door je kan wel zeggen de ‘Vader van de LAR’: Dolf Witte. Er werd gestart in het Postillion Hotel te Bunnik om 10.00 uur, in totaal waren we met z'n twaalven.
Klik op de foto om de slideshow te openen.

Bij aankomst zat er er al een aardige delegatie op het terras te genieten van de zon, namelijk: Hans, Jan, Rob, Marco en Dolf. Al gauw arriveerden de andere enthousiastelingen: Willem, Gerard, Ben en Jenny. Aad zou op zijn Colt ergens bij Kesteren inhaken...
 
De lunchstop zou eindigen in Tolkamer bij de Eterij en Schenkerij, dus verder oostelijk konden we niet. We kunnen dan alleen maar naar het Noorden of het Zuiden, waar zouden we die dag eindigen??? Aangekomen bij de Eterij en Schenkerij, zagen we inderdaad een verdwaalde Colt tegen het hek staan, dus Aad had het ook gevonden. Hij zat al een uur op ons te wachten, zo’n Colt is toch wel rap hoor. 
Al gauw landde de rest ook en werd de inwendige mens gesmeerd en gevoed, het was dorstig weer. Nu konden we zien waar we op het einde van de middag onze stalen rossen zouden stallen, dat was op Camping ‘De Noetselerberg’ te Nijverdal. 

 
Kamperen
Op de camping was iedereen veilig aangekomen, de trekkershutten werden verdeeld en de tenten werden opgezet. De route was weer perfect uitgezet, klopte als een bus en het was een hele mooie rit. Complimenten aan Dolf namens  alle deelnemers!
 
Op naar het restaurant Budde Beach in Nijverdal waar we zouden gaan eten, was nog wel een hele tippel vanaf de camping, zeker meer dan 20 minuten wandelen. Het eten smaakte goed en toetje nog beter, wat traditiegetrouw door de club werd betaald. We probeerde de penningmeester nog te overtuigen dat deze LAR ook een Jubileum LAR was, zeker wel 30 jaar. Of hij de gehele rekening voor zijn rekening wilde nemen, maar helaas deze vlieger ging niet op. De terugtocht was voor sommige véééeeeeeel korter opeens,  de avond werd voortgezet op de camping aan de picknick tafel tot in de late uurtjes. Het was wederom ouderwets gezellig, al zeg ik het zelf. 
 
Het ontbijt in de snackbar op de camping was overvloedig en goed. Na het ontbijt werden de plannen voor de terugtocht gesmeed. Ik zou dit keer achter Jan en Rob aan rijden tot Apeldoorn, alwaar ik dan afzwenkte naar de Betuwe. Jan had op zijn TomTom een hele mooie route uitgezet, het leek wel een tweede LAR maar dan iets minder lang. Iedereen is weer veilig thuisgekomen en kan met een tevreden gevoel op dit weekend terugkijken!
 
Puntje kilometers Toercompetitie
Bij deze een oproep voor degenen, die hebben deelgenomen aan deze LAR, de Jubileum Rally of een ander toerevenement: Geef je kilometers even door via toercommissaris@arielclub.nl.
 
Wisten jullie dat, je op deze website nu ook de actuele stand van de Toercompetitie kunt zien? Kies via het menu ‘Arielclub’, voor submenu ‘Toercompetitie’, scroll dan  naar beneden en klik op de link ‘Bekijk het actuele overzicht van de Toercompetitie 2016 online’.
 
Hartelijke Arielgroet,
Paul Montanus

Auto 'Kunst' in hout en Ariel

Auto 'Kunst' in hout en Ariel

An American Dream of '59... een unieke MI Speedball houten auto gebouwd in 1959 door een botenbouwer, waarachtig een 'automotive' kunstwerk!
An American Dream of '59... een unieke MI Speedball houten auto gebouwd in 1959 door een botenbouwer, waarachtig een 'automotive' kunstwerk!
Hot Rod
Het verhaal van de auto is dat de bouwer een unieke 'Hot Rod' wilde bouwen, ééntje die zijn superieure houtbewerkingsvaardigheden zou tonen en zijn liefde voor boten. Hij begon met het bouwen van de carrosserie volgens tekeningen uit het tijdschrift 'Mechanincs Illustrated' en daarna wist hij een zeldzaam Ariel Square Four MK1 motorblok te bemachtigen, compleet met originele Ariel olietank, Solex carburateur en Burman GB versnellingsbak. De wielen zijn afkomstig van een Citroen 2CV en de rest is met de hand gemaakt. Veel van de spullen zijn auto-onderdelen uit die tijd: de achterlichten zijn van Cadillac, de koplampen zijn universele lampen 'van de plank' uit '59 en de brandstoftank is een 'California Speed shop special'.

Een bijzondere Ariel rij-ervaring
Rijden met deze auto is een ervaring die slechts een paar mensen ooit gehad hebben. Starten is echter makkelijk, je hoeft slechts de contactsleutel om te draaien. De pedalen zijn als in iedere andere auto en de versnellingsbak heeft 4 versnellingen. Het remmen gebeurt met 4 hydraulische trommelremmen. Het echte plezier zit hem in het rijden door de stad en het zien van de verbaasde gezichten van voorbijgangers! Snel accelereren is opwindend, terwijl de auto stabiel blijft. Het uitlaatgeluid is geweldig door de handgemaakte zijuitlaten. De auto heeft verlichting voor legaal rijden op de openbare weg, maar enig comfort ontbreekt geheel.
Na het bouwen van de auto heeft de bouwer er maar een zeer korte tijd in gereden, daarna is de auto in opslag gedaan. Later is de wagen verkocht aan een verzamelaar in Nevada, en weer later via Las Vegas is hij bij een museum in St. Louis terechtgekomen. Daar is de auto nog steeds: geheel origineel, in goede conditie en geregistreerd als een 1952 Ariel Custom. Het chassisnummer is gelijk aan dat van het SQ4 motorblok: TM1268. Dit is waarschijnlijk het meest originele nog lopende MK1 SQ4 blok ter wereld!
 
Als je ziet hoe dicht het motorblok bij het hoofd van de bestuurder zit, dan is duidelijk dat de bouwer echt geen flauw idee had van wat voor 'hete bliksem' hij in huis haalde! En omdat het blok achterste voren is geplaatst koelt het nog eens een stuk minder efficient! Maar het typische SQ4-probleem van oververhitting van de 'achterste' cylinders lijkt zo wel opgelost... Of toch niet?
 
Informatie en beeld zijn gevonden op internet door Ardy Notenboom,
bewerkt door Herman Noort 
(Foto's: St.Louis Carmuseum)











 

Verslag 2 - 5 juni 2016: Kroonjaar 50 jaar Arielclub

Verslag 2 - 5 juni 2016: Kroonjaar 50 jaar Arielclub

Ik had mij al heel lang verheugd (en velen met mij) op het 50-jarig jubileumfeest van onze Arielclub en eindelijk was het dan zover...
Ik had mij al heel lang verheugd (en velen met mij) op het 50-jarig jubileumfeest van onze Arielclub en eindelijk was het dan zover...
Klik op de foto om de slideshow te openen.

Donderdag 2 juni
In de regen met Ariel op een motortrailer naar Heemstede gereden. Daar aangekomen had men nog net voor regenbuien de grote tent, van 8 x 20 meter opgetuigd. En binnen de houten vlonders neergelegd. De bewakers/tevens slapers, uit onze gelederen, hoefden niet met natte voeten naar bed. Zou het weer nog verbeteren, na 10 dagen veel tot zeer veel nattigheid, tot en met overstromingen aan toe? Zaterdag regen?? Het zou toch niet waar zijn?
 
Vrijdag 3 juni
Leden van de feest-commissie waren het meubilair en 2 bedden aan het inruimen, licht aanleggen en Jenny, o.a. in hoedanigheid van gastvrouw, heel druk met enveloppes, bestemd voor de deelnemers, geordend/op nummerieke volgorde neer te leggen, alsmede natje en droogje aan het voorbereiden, voor een hartelijke ontvangst. Welnu, die was buitengewoon goed en iedereen heeft tot in detail, conform de regie, alles perfect voorbereid en uitgevoerd! En wat heeft Marco/voorzitter een hoeveelheid werk verzet zeg! Waarvoor hulde en dank! Omstreeks 13.00 uur arriveerden al de eerste Engelse deelnemers, die 140 mijl hadden afgelegd.
 
Keuze voor vrijdag: of met de bus naar Alkmaar, of op de Ariel, onder aanvoering van Rob Schol naar Egmond aan Zee, om de plaatselijke vuurtoren te beklimmen, Rob is daar geboren en getogen en deed dat, die dag,ook  voor het eerst. Gelukkig klaarde het weer op. 1 Engelse deelnemer is vrijdagmiddag, helaas, bij een aanrijding met een dubbele beenbreuk in het ziekenhuis beland. Zijn vrouw bleef ongedeerd, over hun Ariel hebben Ben en Rob zich ontfermd. De schuldvraag is niet bepaald eenvoudig, ik ben benieuwd naar de uitkomst. Vrees dat beide partijen, elk, voor hun eigen schade opdraaien. Wat zal de heer Whiteaker dan balen. Heeft een leuke beterschapskaart, namens allen, ontvangen. Niet dat dat alle ellende wegneemt, maar was beslist “een hart onder de riem”.
 
Voor vrijdagavond stond een filmavond op het programma en na afloop een tombola. Wat een leuke en waardevolle zwart-wit-films, “uit de oude doos” 1 film, met in de hoofdrol; Jan Rijk (1900-1977) in de jaren dertig en later een uiterst succesvol dealer, in den Haag, met meerdere vestigingen, o.a. van het merk Ariel en tevens een zeer begenadigd motorracer, die onnoemelijk veel overwinningen op zijn naam heeft staan. Na de filmvertoning en nog voor de tombola werd iedereen in de gelegenheid gesteld, een groot archief van Jan Rijk, inclusief foto’s, oorkondes, zelfs een beker/onderscheiding van Prins Bernhard, voor zijn inzet en technisch vernuft om gehandicapte/invalide mensen, weer te kunnen laten rijden. De man bezat vele kwaliteiten en was wellicht, in menig opzicht, zijn tijd vooruit. Vele medailles en prijsbekers, in bezit van en goed beheerd door de neef van Jan Rijk; André Vreeburg, in alle rust te bekijken. Ja, daar was ongekend veel animo voor. Pure nostalgie en zeer indrukwekkend.

Een parade van Ariels tijdens de bruiloft van Jan Rijk - foto dateert van 1 maart 1929
 
Inmiddels Slot Assumburg, met bijzonder fraaie tuin verkend en de keuken met een 8 beoordeeld. Na de filmvertoning werden alle commissie-leden, door Marco uitbundig bedankt voor hun niet aflatende inzet en grote bijdrage aan het welslagen van de georganiseerde feestdagen. Tot grote verbazing en leuke verrassing, kregen alle leden van de feestcommissie, inclusief de voorzitter, van Hans van der Linden, een door zijn meubelfabriek, op een houten paneel, machinaal vervaardigde paardenkop, van het Ariel-logo. In totaal 10 stuks waarvan 3 beschikbaar gesteld, als tombola-prijs, waarbij ik tot een van de gelukkigen behoorde, er 1 in de wacht te slepen, Rob Schol en een Engelsman hoorden ook daarbij. Die tien stuks zijn zeer exclusieve hebbedingetjes. “Jonkies”van de 2 grote exemplaren welke respectievelijk de hal van het slot tooide en de ingang van de grote tent, berekend op stalling van circa 70 oldtimer motoren.!! Gelukkig geen brand en/of diefstal gehad.
 
Zaterdag 4 juni
Ik wist ik niet wat ik zag! Tot mijn grote verbazing en vreugde werden wij verblijd met een helder blauwe lucht en uitbundige zonnestralen, met aangename temperatuur. Wat een geluk, ik heb mijn zegeningen geteld en velen met mij. Een zeer onvergetelijke dag en groot succes, mede voor de uitzetters/begeleiders Rob en Ben. Ik en uiteraard wederom iedereen met mij, was zeer enthousiast en dankbaar voor deze kentering in het weer. Van harte welkom en zeer aan ons besteed en kennelijk door de weergoden, ons gegund.
 
Om 10.00 uur ging de grote colonne van start........ ooooh........ dat was pas echt kicken!
Via Egmond en Bergen gingen wij omhoog, Wieringermeerpolder etc., tot net onder den Helder en zo weer, via een andere route naar beneden afgezakt. Tussentijds bij een leuke accommodatie, gelegen aan het water; “De Brug” in van Ewijcksluis aangedaan.( De totale rit bedroeg 150 kilometer.) Een hele goede/stevige lunch gebruikt. Vervolgens naar Nieuwe Niedorp gereden, alwaar wij een grootmoederstijd en motorenmuseum hebben aangedaan. Leuk te vernemen dat de regionale omroep onze komst, om 14.30 uur, had aangekondigd, met als gevolg dat legio dorpsbewoners ons stonden op te wachten, om vervolgens naar binnen te stuiven, vanwege de decibellen en rookpluimen. Na mijn bezoek aan het museum fijn met anderen in de zon, totdat een zekere heer de Waal, ook in het dorp in kwestie woonachtig, zich bij mij meldde, met de mededeling hele interessante stukken uit zijn archief, te willen schenken aan de Arielclub. Hem meegenomen naar Marco en zo geschiedde.!! Wat bleek; hij is mede-oprichter van de Arielclub, maar vanwege een (later) verkeerde adresnotering, van de zijde van het toenmalige secretariaat Nederlandse Ariel Club, ontving heer de Waal nooit meer een clubblad. Heeft dit kennelijk zelf nooit rechtgezet. Maar ik vond het in elk geval heel spectaculair, een grote verrassing en een prachtige geste.!! Ledenlijst etc. etc. uit 1991 zat erbij. Aandoenlijk; in die tijd was de vader van Marco de hoofdredacteur van het clubblad! Toen werd ook het 25 jarig bestaan van Nederlandse Ariel Club gevierd! Waar blijft de tijd? Wat een regionale radio-omroep, regelmatig, van groot belang is en zinnige ontwikkelingen genereert. Reclame en naamsbekendheid zijn tevens een hoog goed. Om kort te gaan, veel immens grote (lopende) scheepsmotoren (Kromhout-Brons etc.) en op de eerste verdieping leuke spullen van onze grootouders. Een aanrader en zeker de moeite waard! Drijft volledig op vrijwilligerswerk, met hele enthousiaste mensen.
 
Omstreeks 17.25 uur arriveerden wij weer in Heemskerk. Balans: niet 1 pechgeval, alle motoren hebben op eigen kracht de finish bereikt! Yvonne (veegploeg) is slechts twee keer in aktie gekomen om drooggelopen benzinetanks van brandstof te voorzien. Aan alles gedacht! Zelf had ik voor mijn zijklepper (1930) tankinhoud: 9 liter, loopt 1 : 15, voor de zekerheid reserve-benzine meegenomen. De overige motoren beschikkken over een grotere tank-inhoud en lopen beduidend zuiniger. Van het A-model, bouwjaar 1927 ken ik geen specificaties.
Zaterdagavond, verspreid over de slotkamers en binnenplaats, bij zwoel weer en onder begeleiding van een goede muziekband, met zijn allen een hele aangename avond doorgebracht. Oudere leden en die van het eerste uur zullen ongetwijfeld hebben zitten mijmeren over de voorbij gevlogen afgelopen 50 jaar. 
 
Zondag 5 juni
Zondag vond het Concours d’Elegance plaats bij fantastisch mooi en bijzonder aangenaam weer. De werkelijk hele mooie exemplaren (categorie webb fork en telescopic fork)  werd terecht een prijsbeker toegekend. Volgende keer, voor menigeen, nieuwe kansen! Menigeen is thans een Ariel aan het restaureren, of ombouwen naar een WNG-exemplaar. Idem, prijs, voor het oudste exemplaar, een zijklepper, model A, in gebruikte staat met een spatlap achter de ketting, om vet-olieklodders op te vangen. Je moet er maar op komen. Idee: prijsbeker voor de oudste combinatie, dan maak ik ook kans... samen thans: 153 jaar! Los van het Concours d’Elegance.
 
Resumerend: een grote opkomst.
Kenmerkend: de hele gezellige sfeer en behulpzaamheid onderling (ook hulp, heb ik zelf mogen ervaren.) Bindende factor: de grote belangstelling en verscheidenheid aan Ariel-motoren en gemeenschappelijke passie voor dat merk. Onderhoud: uitmuntend, gelet op het feit dat geen pechgevallen hebben plaatsgevonden. Enthousiasme: met name over de kwaliteit en met name zéér betrouwbaar, tevens “een kameraad”voor het leven. Clublid Rob Schol is net terug uit Ierland met weer, probleemloos, 3.000 kilometers extra op zijn teller!
 
Tot besluit
Het heeft ons aan niets ontbroken en er valt niet 1 negatief punt te bedenken, met betrekking tot deze onvergetelijke en zeer geslaagde happening. Uiteraard tezijnertijd voor herhaling vatbaar! Namens allen zeg ik de organisatie nogmaals heel hartelijk dank voor hun niet aflatende inzet en hierbij ook: ‘Lang leve onze prachtige Arielclub, op naar het 75 jarig jubileum!’ Met de hulp van fanatieke, jonge instroom, gaat dat zeer zeker lukken, mede dankzij de nieuwe website en beurs-deelname. 
 
Vriendelijke Arielgroet,
Rob van Asten
 
 

50 jaar Nederlandse Ariel Club

50 jaar Nederlandse Ariel Club

De Nederlandse Ariel Club is de oudste club van Engelse motormerken in Nederland, opgericht 24 mei 1966. Dat is dus dit jaar 50 jaar! We vieren een aantal dagen feest en we houden een speciale jubileumrally. Bekijk alvast enkele foto's - een compleet verslag volgt zo spoedig mogelijk. De festiviteiten vinden plaats in en om Slot Assumburg te Heemskerk tot en met 5 juni 2016. Wees van harte welkom: Pak je Ariel en kom langs!
De Nederlandse Ariel Club is de oudste club van Engelse motormerken in Nederland, opgericht 24 mei 1966. Dat is dus dit jaar 50 jaar! We vieren een aantal dagen feest en we houden een speciale jubileumrally. Bekijk alvast enkele foto's - een compleet verslag volgt zo spoedig mogelijk. De festiviteiten vinden plaats in en om Slot Assumburg te Heemskerk tot en met 5 juni 2016. Wees van harte welkom: Pak je Ariel en kom langs!

Vrijwaring rally

Vrijwaring rally

Read here the English disclaimer

Met het zetten van mijn handtekening op de deelnemerslijst op de rally ga ik akkoord met onderstaande vrijwaring ten aanzien van het bestuur van de Nederlandse Ariel Club en medewerkers aan de jaarrally en verklaar ik onderstaande vrijwaring te hebben gelezen en begrepen.

Als deelnemer aan de jaarrally en de bijbehorende en geheel vrijblijvende toerritten en andere evenementen verklaar ik mij bewust van het feit dat deelname hieraan zowel voor mij als voor derden, risico’s voor schade/letselschade/zaakschade en gevolgschade inhoudt. Ik neem deze risico’s nadrukkelijk voor mijn rekening.
 
Het bestuur van de Nederlandse Ariel Club en medewerkers aan de jaarrally aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor enige schade die de deelnemer in verband met dit evenement lijdt of door zijn/haar toedoen of nalaten aan derden toebrengt. De deelnemer verklaart dat hij/zij het bestuur van de Nederlandse Ariel Club en medewerkers aan de jaarrally niet aansprakelijk zal stellen of houden voor enig door hem/haar geleden schade.
 
De motorfiets waarmee wordt deelgenomen verkeert in goede staat en is minimaal tegen WA verzekerd. Als de deelnemer niet de eigenaar van de motorfiets is, heeft de eigenaar toestemming verleend voor het gebruik van de motorfiets. Ook verklaart de deelnemer als hij/zij de motorfiets niet zelf bestuurt, alle risico’s van een eventuele andere bestuurder aanvaardt als de zijne/hare. Het gedurende de rally opvolgen van aanwijzingen door niet bevoegden geschiedt op vrijwillige basis.

Hondeneigenaren verklaren over een aansprakelijkheidsverzekering particulier (WA) te beschikken.

LAR 2017

LAR 2017

Meld je aan voor de alweer 37ste LAR (Lange Afstands Rit). Ontsproten uit het brein van Dolf Witte, de geestelijke vader van de LAR in 1980.
Meld je aan voor de alweer 37ste LAR (Lange Afstands Rit). Ontsproten uit het brein van Dolf Witte, de geestelijke vader van de LAR in 1980.
LAR 2017 op 9 en 10 september 2017
 
Beste leden,
 
Dit jaar organiseer ik de Lange Afstands Rit (LAR) op 9 en 10 september. Een rit naar een onbekend nauwelijks bereikbaar ver oord in Nederland. Ik heb traditiegetrouw op 1e paasdag een fantastische rit uitgezet naar een. Tipje van de sluier: Het eindpunt na 210 km in NL. Neem je ID kaart of paspoort mee want we rijden een klein stukje over de grens. De rest houd ik geheim. Op het eindpunt heb ik 3 trekkershutten gereserveerd. Er zijn 14 slaapplaatsen beschikbaar. Indien de aanmelding allemaal heel snel komen en er meer dan 14 slaapplaatsen nodig zijn in een hut heb ik misschien nog een mogelijkheid een 4e hut te reserveren. Lukt dat niet dan neem je zelf een tent mee. Voor de trekkershutten neem je zelf een slaapzak en kussensloop mee.
 
De LAR wordt gereden met een Ariel of (soortgelijke) motorfiets van bij voorkeur Engelse makelij. Een Hesketh is ook welkom. De start is in Vianen. De route naar de pauzeplaats ontvang je bij de start, de route naar het eindpunt ligt gereed bij de pauzeplaats. De thuisblijvers krijgen de adresgegevens per email. Op het eindpunt eten we gezamenlijk in een restaurant. Het toetje betaalt de club. Zondagochtend gaan we samen ontbijten.
 
Meld je aan voor 1 september via mail bij voorzitter@arielclub.nl en vermeld het volgende:
 
Naam: 
Aantal personen
Aantal slaapplaatsen trekkershut:
Aantal diner:
Aantal ontbijt:
Als je toch wilt kamperen: ja/nee
 
Voor aanmeldingen na 1 september eerst telefonisch contact opnemen.
 
Met vriendelijke groeten,
 
Marco Boelis
06-46706293, ook Whatsapp
voorzitter@arielclub.nl


We zijn er klaar voor!!

Verslag 14 - 15 januari 2017, Oldtimerbeurs Rosmalen

Verslag 14 - 15 januari 2017, Oldtimerbeurs Rosmalen

Geweldige presentatie van de Arielclub op de Oldtimerbeurs in Rosmalen.
Geweldige presentatie van de Arielclub op de Oldtimerbeurs in Rosmalen.
Klik op de foto om de slideshow te openen.

Oldtimerbeurs Rosmalen 14-15 Januari 2017
 
Op 14 en 15 januari was de oldtimerbeurs in het autotron in Rosmalen: Motoren, scooters en brommers, met in een hal ruim 20 merkenclubs en aan de andere kant honderdelen handelaren in onderdelen, voertuigen, boeken, gereedschap en benodigdheden. Een beurs die ik al een paar jaar bezoek, maar deze keer stonden we er zelf met de club. Een ruime stand hadden we in het midden van de enorme hal. 8 bij 4 meter en maarliefst 6 motors om de stand te vullen. 4 van de familie van der Linden (1914, 1929, 1930 en 1950), een van ondergetekende (1945) en nog een hele fraaie sport uit 1926 van de buren van de VMC.


 
Hans had een flinke bok gemaakt zodat zijn 1914 mooi mid-voor in de stand kon staan. Erg fraai waren ook de twee grote logoschermen tegen de donkere achtergrond. Dat valt lekker op als je langs komt: hier moet je zijn. Zelf had ik info bordjes gemaakt voor elke motor, zodat elke bezoeker - ook als wij druk waren met een mooi gesprek - voorzien kon worden van de nodige achtergrond informatie van elke motor. Alles bij elkaar een mooi herkenbaar plaatje van terugkerende kleuren en merklogo's: een prachtige stand. Rob was er ook met zijn merchandise. Ons jongste lid kwam een pet kopen en er zijn ook een paar leden geworven, maar een ander doel van zo'n weekend is vooral toch ook gewoon laten zien hoe mooi het merk Ariel en haar motors is, en dat doel is goed geslaagd in deze mooie ruime stand.

 
Het weer zat niet echt mee (sneeuw en gladheid), maar toch de moeite waard: Meestal zijn de evenementen in het noorden van het land, maar nu konden wij als Brabanders een keer goed uitpakken. Dat hebben we graag gedaan en is wat ons betreft voor herhaling vatbaar. Komen jullie volgend jaar ook langs in Rosmalen?
 
Hans en Bas van der Linden, Jos Kuijpers, Rob van Asten en Bas Griffioen.
 

Webnieuws van het Nationaal Veteraan Treffen

Webnieuws van het Nationaal Veteraan Treffen

Webnieuws van het Nationaal Veteraan Treffen.
 
Soms lijkt het of de organisatie van het Nationaal Veteraan Treffen na afloop van het evenement in winterslaap terecht komt. Maar de schijn bedriegt! Achter de schermen wordt alweer volop gewerkt om de editie 2017 van de grond te krijgen.
 
 
Webnieuws van het Nationaal Veteraan Treffen.
 
Soms lijkt het of de organisatie van het Nationaal Veteraan Treffen na afloop van het evenement in winterslaap terecht komt. Maar de schijn bedriegt! Achter de schermen wordt alweer volop gewerkt om de editie 2017 van de grond te krijgen.
 
 
Een speerpunt dat onlangs opgepakt is, is het aanpassen van de website. Na jaren trouwe dienst was deze immers ook aan revisie toe. Sinds kort is er dus een totaal vernieuwde website in de lucht, die voldoet aan alle eisen die je vandaag de dag ervan mag verwachten. De nieuwe site is uiteraard “responsive”, wat betekent dat ‘ie zich aanpast aan het apparaat waarop hij bekeken wordt. Dus zowel op Full HD-scherm als op tablet en smartphone is de weergave altijd optimaal.
 
Qua inhoud biedt de website  uiteraard de vertrouwde informatie omtrent het evenement, zoals een nieuwspagina, de kaasrit, de clubstands en de onderdelenbeurs. Maar ook filmpjes uit het verleden van het  NVT en afbeeldingen van “oude” posters zijn erop te vinden, alsmede een uitgebreid fotoalbum. Voor het inschrijven voor de beurs of de clubstands zijn er interactieve formulieren en een mogelijkheid tot IDeal-betaling.
 
Ook voor de “Vrienden van het NVT” is er een speciale pagina gereserveerd, zodat een ieder die dat wil zich hiervoor eenvoudig kan inschrijven. Doen!
 
Benieuwd? Kijk dan op: www.nationaalveteraantreffen.com

'The Canterbury Belle'

'The Canterbury Belle'

'The Caterbury Bell'  een zeer speciaal zijspan. One of a kind!
'The Caterbury Bell'  een zeer speciaal zijspan. One of a kind!
Klik op de foto om de slideshow te openen.

'The Canterbury Belle'
Het idee voor dit bijzondere zijspan is ontstaan in 1960, eigenlijk vooral als een
publiciteitsstunt voor de Canterbury zijspannenfabriek. De bestuurder op de foto
is één van de directeuren, Joe Jacobs, met zijn echtgenote.
Hier een link naar een leuke filmpje over dit bijzondere zijspan:   http://www.britishpathe.com/video/sidecar-boat  
 
Het zijspan-bootje weegt 76 kg en kan relatief eenvoudig door twee personen
in het water getild worden. Een luchtgekoelde J.A.P. 80 cc motor van 1,9 pk
is gemonteerd in de boeg en zou het bootje een snelheid van ca. 20 km/u (11
knopen) moeten kunnen geven. Er is alleen een koppeling, geen achteruit.
Het bootje bestaat uit een frame van houten ribben die bekleed zijn met
waterbestendig multiplex en kan twee personen vervoeren of één persoon en wat
bagage. Het roer wordt bediend met een joystick: beweeg die vooruit en de boot
gaat naar rechts, achteruit en de boot gaat naar links.
 
Het bootje past precies in speciale houders van het zijspanframe en wordt
met "quick-release" bouten vastgezet. Zo kan het gemakkelijk uitgenomen of
teruggezet worden.
 
De verkoopprijs was destijds 175 GBP. Omdat men vond dat massaproductie
te duur zou uitvallen zijn er in totaal maar 5 exemplaren gebouwd. Daar is er
minstens nog één van over, en die zit nog aan een Ariel motorfiets!
 
Gevonden op internet en samengesteld door Herman Noort

Ariel Rally 2017

Ariel Rally 2017

Dit jaar gaan we naar Woudenberg midden in de bossen van de mooie Utrechtse Heuvelrug. Er is een veld waar we met z'n allen bij elkaar verblijven. Vrijdagmiddag vanaf 14.30 uur zijn we welkom. Als je niet wilt kamperen zijn er ook chalets te huur.
Dit jaar gaan we naar Woudenberg midden in de bossen van de mooie Utrechtse Heuvelrug. Er is een veld waar we met z'n allen bij elkaar verblijven. Vrijdagmiddag vanaf 14.30 uur zijn we welkom. Als je niet wilt kamperen zijn er ook chalets te huur.
Camping “De Heigraaf”te Woudenberg, zeer centraal gelegen aan het Henschotermeer, een unieke zwemplas, midden in de bossen van de mooie Utrechtse Heuvelrug.
In een oase van rust en groen, met veel schitterende routes voor Arielrijders.
Voorzien van een supermarkt, restaurant en snackbar in stijl: een originele Engelse Dubbeldekkerbus!

Dubbeldekker

We hebben voor onze verenigingde beschikking over een eigenrecreatieruimte, "de speelschuur", waar wij gezamenlijk ontbijten, dineren &feesten.
Bij mooi weer kan de voorzijde helemaal open en kunnen wij tafels, banken etc. buiten zetten. En genieten van muziek uit vervlogen tijden. En nu maar duimen voor goed weer, in de aanloop naar volle maan vaak een garantie voor goed tot zeer goed weer.

Daar tegenover krijgen wij sec voor onze vereniging eveneens de beschikking over een kort gemaaid groot "eigen" grasveld. Op dat perceel staan wij met campers, caravans, tenten, motoren en auto’s allemaal bij elkaar, als een grote familie!
Bij mij/rallycoördinator zijn plankjes verkrijgbaar voor onder de motorstandaard en dus realisatie van een stevige ondergrond. Ja, aan alles is gedacht om iedereen, vanaf vrijdagmiddag 14.30 uur tot desgewenst maandagmorgen 10.30 uur, een zeer
aangename tijd op de Utrechtse Heuvelrug te bezorgen.

Traditiegetrouw zijn uiteraard inbegrepen: leuke rondrit, lunch, museumbezoek (Nationaal Militair Museum), diner, een gezellige avond met muziek & tombola, alsmede een Concours d’Élégance. De prijsbekers zijn al besteld en ik wil u vragen prijzen voor de tombola mee te brengen, onontbeerlijk voor onze clubkas en de continuïteit van onze vereniging. Voor mensen die om moverende redenen meer comfort wensen, zijn in het park nabij onze speelschuur 7 luxe, splinternieuwe chalet’s te huur.

Royale Luxe Chalet's

Indeling: hal, toilet, douche, 2 tweepersoonsslaapkamers en een royale zitkamer met keuken.
Beddengoedpakket verkrijgbaar voor€ 15,- p.p. extra. Je verblijft daar "alsGod in Frankrijk" met eigen oprit voor auto of motorfi ets. “Wie het eerst komt, die het eerst maalt”. 
Chalets moeten voor 1 maart geboekt worden, daarna vervallen onze opties en kan het zijn dat ze al verhuurd zijn. Als er mensen zijn die bijv. al op donderdag willen komen, dan kan dat, maar dit wel tijdig opgeven om te voorkomen dat men nog een keer met de tent moet verhuizen, omdat er op "ons eigen" veld misschien geen plek is.
De donderdagnacht-kosten zal men zelf aan de balie aldaar moeten voldoen. Vanwege de centrale ligging in ons land verwacht ik een grotere opkomst dan gebruikelijk, hopelijk mag ik jullie in grote getalen welkom heten!
Rest mij namens het bestuur en redactie u allen een fijne jaarwisseling toe te wensen en heel graag tot volgend jaar bij de rally, in een schitterende omgeving met een zeer goede ambiance!
 
Graag voor 1 maart AANMELDEN:  Klik hier voor het inschrijfformulier 
 Via het inschrijfformulier kunt uw wensen kenbaar maken en definitief vastleggen. Zo kan ik er organisatorisch mee aan de slag om e.e.a. in goede banen te kunnen leiden. In de rubriek opmerkingen kunt u aangeven of u vegetarisch, natriumarm o.i.d. prefereert en graag aangeven of u voornemens bent prijsje(s) beschikbaar te stellen voor de Tombola.


De "speelschuur" met rechts ons "eigen" veld

Kostenoverzicht voor de rally
diner vrijdag                 € 17,00
diner zaterdag              € 17,00
ontbijt zaterdag           € 9,00
ontbijt zondag             € 9,00
lunch zaterdag             € 10,00
museum zaterdag        € 11,00
kamperen vrijdag         € 15,00
kamperen zaterdag      € 15,00
chalet (p.p. 3 nachten) € 66,50
bedlinnen " "                 € 15,00
borg chalet (p.p.)          € 37,50
bezoeker                        € 8,00
parkeren                        € 3,00
rally T-shirt                    € 10,00
 
Arielgroet, Rob van Asten/Rally Coördinator
 

Verslag 10 - 11 september 2016: LAR

Verslag 10 - 11 september 2016: LAR

In het weekend van 10 en 11 september was het weer zover, de rit der ritten: de LAR. Dit keer uitgezet door je kan wel zeggen de ‘Vader van de LAR’: Dolf Witte. Er werd gestart in het Postillion Hotel te Bunnik om 10.00 uur, in totaal waren we met z'n twaalven.
In het weekend van 10 en 11 september was het weer zover, de rit der ritten: de LAR. Dit keer uitgezet door je kan wel zeggen de ‘Vader van de LAR’: Dolf Witte. Er werd gestart in het Postillion Hotel te Bunnik om 10.00 uur, in totaal waren we met z'n twaalven.
Klik op de foto om de slideshow te openen.

Bij aankomst zat er er al een aardige delegatie op het terras te genieten van de zon, namelijk: Hans, Jan, Rob, Marco en Dolf. Al gauw arriveerden de andere enthousiastelingen: Willem, Gerard, Ben en Jenny. Aad zou op zijn Colt ergens bij Kesteren inhaken...
 
De lunchstop zou eindigen in Tolkamer bij de Eterij en Schenkerij, dus verder oostelijk konden we niet. We kunnen dan alleen maar naar het Noorden of het Zuiden, waar zouden we die dag eindigen??? Aangekomen bij de Eterij en Schenkerij, zagen we inderdaad een verdwaalde Colt tegen het hek staan, dus Aad had het ook gevonden. Hij zat al een uur op ons te wachten, zo’n Colt is toch wel rap hoor. 
Al gauw landde de rest ook en werd de inwendige mens gesmeerd en gevoed, het was dorstig weer. Nu konden we zien waar we op het einde van de middag onze stalen rossen zouden stallen, dat was op Camping ‘De Noetselerberg’ te Nijverdal. 

 
Kamperen
Op de camping was iedereen veilig aangekomen, de trekkershutten werden verdeeld en de tenten werden opgezet. De route was weer perfect uitgezet, klopte als een bus en het was een hele mooie rit. Complimenten aan Dolf namens  alle deelnemers!
 
Op naar het restaurant Budde Beach in Nijverdal waar we zouden gaan eten, was nog wel een hele tippel vanaf de camping, zeker meer dan 20 minuten wandelen. Het eten smaakte goed en toetje nog beter, wat traditiegetrouw door de club werd betaald. We probeerde de penningmeester nog te overtuigen dat deze LAR ook een Jubileum LAR was, zeker wel 30 jaar. Of hij de gehele rekening voor zijn rekening wilde nemen, maar helaas deze vlieger ging niet op. De terugtocht was voor sommige véééeeeeeel korter opeens,  de avond werd voortgezet op de camping aan de picknick tafel tot in de late uurtjes. Het was wederom ouderwets gezellig, al zeg ik het zelf. 
 
Het ontbijt in de snackbar op de camping was overvloedig en goed. Na het ontbijt werden de plannen voor de terugtocht gesmeed. Ik zou dit keer achter Jan en Rob aan rijden tot Apeldoorn, alwaar ik dan afzwenkte naar de Betuwe. Jan had op zijn TomTom een hele mooie route uitgezet, het leek wel een tweede LAR maar dan iets minder lang. Iedereen is weer veilig thuisgekomen en kan met een tevreden gevoel op dit weekend terugkijken!
 
Puntje kilometers Toercompetitie
Bij deze een oproep voor degenen, die hebben deelgenomen aan deze LAR, de Jubileum Rally of een ander toerevenement: Geef je kilometers even door via toercommissaris@arielclub.nl.
 
Wisten jullie dat, je op deze website nu ook de actuele stand van de Toercompetitie kunt zien? Kies via het menu ‘Arielclub’, voor submenu ‘Toercompetitie’, scroll dan  naar beneden en klik op de link ‘Bekijk het actuele overzicht van de Toercompetitie 2016 online’.
 
Hartelijke Arielgroet,
Paul Montanus

Auto 'Kunst' in hout en Ariel

Auto 'Kunst' in hout en Ariel

An American Dream of '59... een unieke MI Speedball houten auto gebouwd in 1959 door een botenbouwer, waarachtig een 'automotive' kunstwerk!
An American Dream of '59... een unieke MI Speedball houten auto gebouwd in 1959 door een botenbouwer, waarachtig een 'automotive' kunstwerk!
Hot Rod
Het verhaal van de auto is dat de bouwer een unieke 'Hot Rod' wilde bouwen, ééntje die zijn superieure houtbewerkingsvaardigheden zou tonen en zijn liefde voor boten. Hij begon met het bouwen van de carrosserie volgens tekeningen uit het tijdschrift 'Mechanincs Illustrated' en daarna wist hij een zeldzaam Ariel Square Four MK1 motorblok te bemachtigen, compleet met originele Ariel olietank, Solex carburateur en Burman GB versnellingsbak. De wielen zijn afkomstig van een Citroen 2CV en de rest is met de hand gemaakt. Veel van de spullen zijn auto-onderdelen uit die tijd: de achterlichten zijn van Cadillac, de koplampen zijn universele lampen 'van de plank' uit '59 en de brandstoftank is een 'California Speed shop special'.

Een bijzondere Ariel rij-ervaring
Rijden met deze auto is een ervaring die slechts een paar mensen ooit gehad hebben. Starten is echter makkelijk, je hoeft slechts de contactsleutel om te draaien. De pedalen zijn als in iedere andere auto en de versnellingsbak heeft 4 versnellingen. Het remmen gebeurt met 4 hydraulische trommelremmen. Het echte plezier zit hem in het rijden door de stad en het zien van de verbaasde gezichten van voorbijgangers! Snel accelereren is opwindend, terwijl de auto stabiel blijft. Het uitlaatgeluid is geweldig door de handgemaakte zijuitlaten. De auto heeft verlichting voor legaal rijden op de openbare weg, maar enig comfort ontbreekt geheel.
Na het bouwen van de auto heeft de bouwer er maar een zeer korte tijd in gereden, daarna is de auto in opslag gedaan. Later is de wagen verkocht aan een verzamelaar in Nevada, en weer later via Las Vegas is hij bij een museum in St. Louis terechtgekomen. Daar is de auto nog steeds: geheel origineel, in goede conditie en geregistreerd als een 1952 Ariel Custom. Het chassisnummer is gelijk aan dat van het SQ4 motorblok: TM1268. Dit is waarschijnlijk het meest originele nog lopende MK1 SQ4 blok ter wereld!
 
Als je ziet hoe dicht het motorblok bij het hoofd van de bestuurder zit, dan is duidelijk dat de bouwer echt geen flauw idee had van wat voor 'hete bliksem' hij in huis haalde! En omdat het blok achterste voren is geplaatst koelt het nog eens een stuk minder efficient! Maar het typische SQ4-probleem van oververhitting van de 'achterste' cylinders lijkt zo wel opgelost... Of toch niet?
 
Informatie en beeld zijn gevonden op internet door Ardy Notenboom,
bewerkt door Herman Noort 
(Foto's: St.Louis Carmuseum)











 

Verslag 2 - 5 juni 2016: Kroonjaar 50 jaar Arielclub

Verslag 2 - 5 juni 2016: Kroonjaar 50 jaar Arielclub

Ik had mij al heel lang verheugd (en velen met mij) op het 50-jarig jubileumfeest van onze Arielclub en eindelijk was het dan zover...
Ik had mij al heel lang verheugd (en velen met mij) op het 50-jarig jubileumfeest van onze Arielclub en eindelijk was het dan zover...
Klik op de foto om de slideshow te openen.

Donderdag 2 juni
In de regen met Ariel op een motortrailer naar Heemstede gereden. Daar aangekomen had men nog net voor regenbuien de grote tent, van 8 x 20 meter opgetuigd. En binnen de houten vlonders neergelegd. De bewakers/tevens slapers, uit onze gelederen, hoefden niet met natte voeten naar bed. Zou het weer nog verbeteren, na 10 dagen veel tot zeer veel nattigheid, tot en met overstromingen aan toe? Zaterdag regen?? Het zou toch niet waar zijn?
 
Vrijdag 3 juni
Leden van de feest-commissie waren het meubilair en 2 bedden aan het inruimen, licht aanleggen en Jenny, o.a. in hoedanigheid van gastvrouw, heel druk met enveloppes, bestemd voor de deelnemers, geordend/op nummerieke volgorde neer te leggen, alsmede natje en droogje aan het voorbereiden, voor een hartelijke ontvangst. Welnu, die was buitengewoon goed en iedereen heeft tot in detail, conform de regie, alles perfect voorbereid en uitgevoerd! En wat heeft Marco/voorzitter een hoeveelheid werk verzet zeg! Waarvoor hulde en dank! Omstreeks 13.00 uur arriveerden al de eerste Engelse deelnemers, die 140 mijl hadden afgelegd.
 
Keuze voor vrijdag: of met de bus naar Alkmaar, of op de Ariel, onder aanvoering van Rob Schol naar Egmond aan Zee, om de plaatselijke vuurtoren te beklimmen, Rob is daar geboren en getogen en deed dat, die dag,ook  voor het eerst. Gelukkig klaarde het weer op. 1 Engelse deelnemer is vrijdagmiddag, helaas, bij een aanrijding met een dubbele beenbreuk in het ziekenhuis beland. Zijn vrouw bleef ongedeerd, over hun Ariel hebben Ben en Rob zich ontfermd. De schuldvraag is niet bepaald eenvoudig, ik ben benieuwd naar de uitkomst. Vrees dat beide partijen, elk, voor hun eigen schade opdraaien. Wat zal de heer Whiteaker dan balen. Heeft een leuke beterschapskaart, namens allen, ontvangen. Niet dat dat alle ellende wegneemt, maar was beslist “een hart onder de riem”.
 
Voor vrijdagavond stond een filmavond op het programma en na afloop een tombola. Wat een leuke en waardevolle zwart-wit-films, “uit de oude doos” 1 film, met in de hoofdrol; Jan Rijk (1900-1977) in de jaren dertig en later een uiterst succesvol dealer, in den Haag, met meerdere vestigingen, o.a. van het merk Ariel en tevens een zeer begenadigd motorracer, die onnoemelijk veel overwinningen op zijn naam heeft staan. Na de filmvertoning en nog voor de tombola werd iedereen in de gelegenheid gesteld, een groot archief van Jan Rijk, inclusief foto’s, oorkondes, zelfs een beker/onderscheiding van Prins Bernhard, voor zijn inzet en technisch vernuft om gehandicapte/invalide mensen, weer te kunnen laten rijden. De man bezat vele kwaliteiten en was wellicht, in menig opzicht, zijn tijd vooruit. Vele medailles en prijsbekers, in bezit van en goed beheerd door de neef van Jan Rijk; André Vreeburg, in alle rust te bekijken. Ja, daar was ongekend veel animo voor. Pure nostalgie en zeer indrukwekkend.

Een parade van Ariels tijdens de bruiloft van Jan Rijk - foto dateert van 1 maart 1929
 
Inmiddels Slot Assumburg, met bijzonder fraaie tuin verkend en de keuken met een 8 beoordeeld. Na de filmvertoning werden alle commissie-leden, door Marco uitbundig bedankt voor hun niet aflatende inzet en grote bijdrage aan het welslagen van de georganiseerde feestdagen. Tot grote verbazing en leuke verrassing, kregen alle leden van de feestcommissie, inclusief de voorzitter, van Hans van der Linden, een door zijn meubelfabriek, op een houten paneel, machinaal vervaardigde paardenkop, van het Ariel-logo. In totaal 10 stuks waarvan 3 beschikbaar gesteld, als tombola-prijs, waarbij ik tot een van de gelukkigen behoorde, er 1 in de wacht te slepen, Rob Schol en een Engelsman hoorden ook daarbij. Die tien stuks zijn zeer exclusieve hebbedingetjes. “Jonkies”van de 2 grote exemplaren welke respectievelijk de hal van het slot tooide en de ingang van de grote tent, berekend op stalling van circa 70 oldtimer motoren.!! Gelukkig geen brand en/of diefstal gehad.
 
Zaterdag 4 juni
Ik wist ik niet wat ik zag! Tot mijn grote verbazing en vreugde werden wij verblijd met een helder blauwe lucht en uitbundige zonnestralen, met aangename temperatuur. Wat een geluk, ik heb mijn zegeningen geteld en velen met mij. Een zeer onvergetelijke dag en groot succes, mede voor de uitzetters/begeleiders Rob en Ben. Ik en uiteraard wederom iedereen met mij, was zeer enthousiast en dankbaar voor deze kentering in het weer. Van harte welkom en zeer aan ons besteed en kennelijk door de weergoden, ons gegund.
 
Om 10.00 uur ging de grote colonne van start........ ooooh........ dat was pas echt kicken!
Via Egmond en Bergen gingen wij omhoog, Wieringermeerpolder etc., tot net onder den Helder en zo weer, via een andere route naar beneden afgezakt. Tussentijds bij een leuke accommodatie, gelegen aan het water; “De Brug” in van Ewijcksluis aangedaan.( De totale rit bedroeg 150 kilometer.) Een hele goede/stevige lunch gebruikt. Vervolgens naar Nieuwe Niedorp gereden, alwaar wij een grootmoederstijd en motorenmuseum hebben aangedaan. Leuk te vernemen dat de regionale omroep onze komst, om 14.30 uur, had aangekondigd, met als gevolg dat legio dorpsbewoners ons stonden op te wachten, om vervolgens naar binnen te stuiven, vanwege de decibellen en rookpluimen. Na mijn bezoek aan het museum fijn met anderen in de zon, totdat een zekere heer de Waal, ook in het dorp in kwestie woonachtig, zich bij mij meldde, met de mededeling hele interessante stukken uit zijn archief, te willen schenken aan de Arielclub. Hem meegenomen naar Marco en zo geschiedde.!! Wat bleek; hij is mede-oprichter van de Arielclub, maar vanwege een (later) verkeerde adresnotering, van de zijde van het toenmalige secretariaat Nederlandse Ariel Club, ontving heer de Waal nooit meer een clubblad. Heeft dit kennelijk zelf nooit rechtgezet. Maar ik vond het in elk geval heel spectaculair, een grote verrassing en een prachtige geste.!! Ledenlijst etc. etc. uit 1991 zat erbij. Aandoenlijk; in die tijd was de vader van Marco de hoofdredacteur van het clubblad! Toen werd ook het 25 jarig bestaan van Nederlandse Ariel Club gevierd! Waar blijft de tijd? Wat een regionale radio-omroep, regelmatig, van groot belang is en zinnige ontwikkelingen genereert. Reclame en naamsbekendheid zijn tevens een hoog goed. Om kort te gaan, veel immens grote (lopende) scheepsmotoren (Kromhout-Brons etc.) en op de eerste verdieping leuke spullen van onze grootouders. Een aanrader en zeker de moeite waard! Drijft volledig op vrijwilligerswerk, met hele enthousiaste mensen.
 
Omstreeks 17.25 uur arriveerden wij weer in Heemskerk. Balans: niet 1 pechgeval, alle motoren hebben op eigen kracht de finish bereikt! Yvonne (veegploeg) is slechts twee keer in aktie gekomen om drooggelopen benzinetanks van brandstof te voorzien. Aan alles gedacht! Zelf had ik voor mijn zijklepper (1930) tankinhoud: 9 liter, loopt 1 : 15, voor de zekerheid reserve-benzine meegenomen. De overige motoren beschikkken over een grotere tank-inhoud en lopen beduidend zuiniger. Van het A-model, bouwjaar 1927 ken ik geen specificaties.
Zaterdagavond, verspreid over de slotkamers en binnenplaats, bij zwoel weer en onder begeleiding van een goede muziekband, met zijn allen een hele aangename avond doorgebracht. Oudere leden en die van het eerste uur zullen ongetwijfeld hebben zitten mijmeren over de voorbij gevlogen afgelopen 50 jaar. 
 
Zondag 5 juni
Zondag vond het Concours d’Elegance plaats bij fantastisch mooi en bijzonder aangenaam weer. De werkelijk hele mooie exemplaren (categorie webb fork en telescopic fork)  werd terecht een prijsbeker toegekend. Volgende keer, voor menigeen, nieuwe kansen! Menigeen is thans een Ariel aan het restaureren, of ombouwen naar een WNG-exemplaar. Idem, prijs, voor het oudste exemplaar, een zijklepper, model A, in gebruikte staat met een spatlap achter de ketting, om vet-olieklodders op te vangen. Je moet er maar op komen. Idee: prijsbeker voor de oudste combinatie, dan maak ik ook kans... samen thans: 153 jaar! Los van het Concours d’Elegance.
 
Resumerend: een grote opkomst.
Kenmerkend: de hele gezellige sfeer en behulpzaamheid onderling (ook hulp, heb ik zelf mogen ervaren.) Bindende factor: de grote belangstelling en verscheidenheid aan Ariel-motoren en gemeenschappelijke passie voor dat merk. Onderhoud: uitmuntend, gelet op het feit dat geen pechgevallen hebben plaatsgevonden. Enthousiasme: met name over de kwaliteit en met name zéér betrouwbaar, tevens “een kameraad”voor het leven. Clublid Rob Schol is net terug uit Ierland met weer, probleemloos, 3.000 kilometers extra op zijn teller!
 
Tot besluit
Het heeft ons aan niets ontbroken en er valt niet 1 negatief punt te bedenken, met betrekking tot deze onvergetelijke en zeer geslaagde happening. Uiteraard tezijnertijd voor herhaling vatbaar! Namens allen zeg ik de organisatie nogmaals heel hartelijk dank voor hun niet aflatende inzet en hierbij ook: ‘Lang leve onze prachtige Arielclub, op naar het 75 jarig jubileum!’ Met de hulp van fanatieke, jonge instroom, gaat dat zeer zeker lukken, mede dankzij de nieuwe website en beurs-deelname. 
 
Vriendelijke Arielgroet,
Rob van Asten
 
 

50 jaar Nederlandse Ariel Club

50 jaar Nederlandse Ariel Club

De Nederlandse Ariel Club is de oudste club van Engelse motormerken in Nederland, opgericht 24 mei 1966. Dat is dus dit jaar 50 jaar! We vieren een aantal dagen feest en we houden een speciale jubileumrally. Bekijk alvast enkele foto's - een compleet verslag volgt zo spoedig mogelijk. De festiviteiten vinden plaats in en om Slot Assumburg te Heemskerk tot en met 5 juni 2016. Wees van harte welkom: Pak je Ariel en kom langs!
De Nederlandse Ariel Club is de oudste club van Engelse motormerken in Nederland, opgericht 24 mei 1966. Dat is dus dit jaar 50 jaar! We vieren een aantal dagen feest en we houden een speciale jubileumrally. Bekijk alvast enkele foto's - een compleet verslag volgt zo spoedig mogelijk. De festiviteiten vinden plaats in en om Slot Assumburg te Heemskerk tot en met 5 juni 2016. Wees van harte welkom: Pak je Ariel en kom langs!

Vrijwaring rally

Vrijwaring rally

Read here the English disclaimer

Met het zetten van mijn handtekening op de deelnemerslijst op de rally ga ik akkoord met onderstaande vrijwaring ten aanzien van het bestuur van de Nederlandse Ariel Club en medewerkers aan de jaarrally en verklaar ik onderstaande vrijwaring te hebben gelezen en begrepen.

Als deelnemer aan de jaarrally en de bijbehorende en geheel vrijblijvende toerritten en andere evenementen verklaar ik mij bewust van het feit dat deelname hieraan zowel voor mij als voor derden, risico’s voor schade/letselschade/zaakschade en gevolgschade inhoudt. Ik neem deze risico’s nadrukkelijk voor mijn rekening.
 
Het bestuur van de Nederlandse Ariel Club en medewerkers aan de jaarrally aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor enige schade die de deelnemer in verband met dit evenement lijdt of door zijn/haar toedoen of nalaten aan derden toebrengt. De deelnemer verklaart dat hij/zij het bestuur van de Nederlandse Ariel Club en medewerkers aan de jaarrally niet aansprakelijk zal stellen of houden voor enig door hem/haar geleden schade.
 
De motorfiets waarmee wordt deelgenomen verkeert in goede staat en is minimaal tegen WA verzekerd. Als de deelnemer niet de eigenaar van de motorfiets is, heeft de eigenaar toestemming verleend voor het gebruik van de motorfiets. Ook verklaart de deelnemer als hij/zij de motorfiets niet zelf bestuurt, alle risico’s van een eventuele andere bestuurder aanvaardt als de zijne/hare. Het gedurende de rally opvolgen van aanwijzingen door niet bevoegden geschiedt op vrijwillige basis.

Hondeneigenaren verklaren over een aansprakelijkheidsverzekering particulier (WA) te beschikken.