One small step for a man but a giant one for an Ariel

One small step for a man but a giant one for an Ariel

One small step for a man but a giant one for an Ariel.
Kort verslag met fotoreportage van een reis over de Route National (RN7) in Frankrijk door mede clublid Chiel Frits met een Ariel VB 600 uit 1950.
One small step for a man but a giant one for an Ariel.
Kort verslag met fotoreportage van een reis over de Route National (RN7) in Frankrijk door mede clublid Chiel Frits met een Ariel VB 600 uit 1950.
Chiel heeft in 2016 een mooie roadtrip gemaakt op zijn VB 600 via de RN7 van Parijs naar Menton.
Eerst maar een stukje geschiedenis over de RN7:

De Route Nationale 7 is in 1824 opgezet en liep van Paris via Nevers, Lyon, Avignon, Aix-en-Provence en Nice naar de grens met Italië bij Menton. Deze route was 1004 kilometer lang. Sindsdien zijn er diverse aanpassingen geweest aan de weg. Voor de jaren 60 was het de enige doorgaande route naar het zuidoosten van Frankrijk. Vanaf de jaren 60 en 70 is de functie overgenomen door de A6, A7 en A8. In 2005 is er een hervorming geweest in het Franse wegennummeringsysteem, en zijn grote delen van de route overgedragen aan de departementen. Sinds 2006 zijn er nog vier stukken van over, waarvan het deel tussen Nevers en Lyon en van Lyon tot Orange de grootste delen nog zijn.

Chiel heeft zoveel mogelijk de oude oorspronkelijke RN7 proberen te volgen, hij heeft hier een leuk fotoverslag en een stripboek van gemaakt.



Selfie Chiel Frits

Verslag 12 t/m 13 mei, Ariel Rally 2017, Woudenberg

Verslag 12 t/m 13 mei, Ariel Rally 2017, Woudenberg

Verslag Ariel Rally, Utrechtse Heuvelrug, d.d. 12-13-14 mei 2017. Met mooie film-reportage en geluid.!

Deel1Deel 2Deel 3Deel 4
Verslag Ariel Rally, Utrechtse Heuvelrug, d.d. 12-13-14 mei 2017. Met mooie film-reportage en geluid.!

Deel1Deel 2Deel 3Deel 4
Klik op de foto om de slideshow te openen.

Ondanks twijfelachtige weerberichten, viel het qua weer, achteraf, best wel mee. Vrijdag 12 mei j.l. was het droog en zonnig, tot ca 21.30 uur in de buitenlucht o.a. van het avondmaal genoten en toen pas naar binnen vanwege donker.  Op weg naar camping “De Heigraaf”is het merendeel, op de motor, ook droog overgekomen. Zaterdag liet een dreigender wolkendek zien maar, uiteindelijk hielden wij het tijdens de rit, lunch, museumbezoek en terugtocht naar Woudenberg/ camping “De Heigraaf”, gelukkig en wonder boven wonder, bij nader inzien warempel, heeeel lang droog.!! Tot  ca 3 kilometer voor de eindbestemming. Pas tegen 17.00 uur werd de lucht, in snel tempo donkerder en van het ene op het andere moment “brak de hel los” en werden wij “getrakteerd” op  een hoosbui van jewelste, gepaard gaand met hagel en een aardedonkere lucht. Het leek wel of een drummer met zijn slagstokjes een roffeltje weggaf op mijn motorhelm.!! Iedereen was werkelijk doorweekt maar dat mocht de pret niet drukken. Liever op het eind dan bij de aanvang van alle activiteiten.!!
Nadat het weer droog was zijn wij, conform de planning toch aangevangen met het concours d’élegance. En daarna voor een barbeque, met muziek en tombola naar de speelschuur gelopen.

Wellicht was iedereen te spreken over de mooie, ruim opgezette en buitengewoon goed onderhouden camping met fraaie, royaal opgezette douche- en toiletruimtes, voorzien van prachtig, “brandschoon” luxe sanitair en mooie chalets. Van mij krijgt de camping daarvoor een 8.!! De speelschuur liet bij nader inzien vanwege ruis van een blaasapparaat m.b.t. voeding springkussens te wensen over. Destijds tijdens de bezichtiging was deze nog niet in bedrijf.!!
 
Over alles/ de hele zaterdag en/of alle dagen ga ik geen oordeel vellen, want dan is het net of de slager “zijn eigen vlees keurt” Heb met enthousiasme, voor het eerst en alleen (dan leer je heel snel “ het klappen van de zweep”) zo’n evenement georganiseerd. Het voelde in de aanloop naar 12-13-14mei j.l., als het afleggen van een proeve van bekwaamheid. Tijdens het weekend in kwestie heb ik een gezonde dosis spanning opgebouwd, je hoopt dat alles meewerkt/meezit en een succes wordt. Maar dat kan je niet afdwingen. En ja, niemand, ook ik niet, wil falen. Al bij al was voor mij e.e.a. best enerverend. Pas zondagmorgen gleed alle druk van mij af en tijdens de prijsuitreiking m.b.t. concours d’ elegance, door Marco/onze voorzitter, zat ik er gelukkig weer heel relaxed bij.


Een relaxede Rob.
 
Volgend jaar sta ik er niet alleen voor, een hele goede zaak, want er komt heel veel bij kijken om alles in goede banen te leiden. Degenen die mij tijdens de rally spontaan hebben geholpen zeg ik bij deze hartelijk dank. !! Marco bedankt voor de aanmaak van het digitale inschrijfformulier.!! Dat heeft mij heel veel werk bespaard, is tevens secuur en een overzichtelijk, goed hanteerbaar systeem.!  Herman, onze goede redacteur, hartelijk dank voor het plaatsen van reminders. !!
Resumerend: een mooie zeer bevredigende opkomst qua aantal personen alsmede motoren, lekker doe weer,  leuke kontakten, slechts 1 motorfiets is uitgevallen en last but not least: gaandeweg het weekend en met name zondagmorgen, heb ik complimenten in ontvangst mogen nemen. Ook nadien per e-mail, ja, dat heb ik terecht als een warme douche mogen ervaren.
Die bevestiging was en is voor mij heel belangrijk en waardeer ik ten zeerste, waarvoor hartelijk dank.! Ook het optreden van Jac Lintsen, de ingehuurde cameraman, kon goedkeuring wegdragen. Al bij al heeft e.e.a. mij heel veel voldoening gegeven, waar ik lang op kan teren en terugkijken. En ik hoop, velen met mij.!!  En wat mij betreft; op naar de volgende rally.!!   Komend jaar.
 
Dan komen wij, “als toetje na” bij Jac Lintsen, zaterdag en zondag onze camera-man die met plezier ons doen en laten op film heeft vastgelegd. Ons ook zelfs tijdens de rit en op de tankbaan nabij de Leusderhei, al rijdend, van opzij, heeft gefilmd. Voor onze club een primeur. Film in kwestie, plus muziek is via onze website, thuis, vanuit een luie stoel te zien.
Deel1
, Deel 2, Deel 3, Deel 4
Daarnaast kan iedereen, rechtstreeks bij Jac Lintsen, de film op DvD bestellen. De film is op youtube  een goede reklame voor de Arielclub  en zal hopelijk ook nieuwe leden opleveren.!? De film duurt bijna 1 uur.!! Allen hartelijk dank voor uw komst c.q. aanwezigheid.!!

Vriendelijke Arielgroet,
Rob van Asten,
Rally Coördinator.



Film Ariel Rally 2017, Woudenberg


De bestelperiode voor deze film is tot 1 september 2017.
De uitlevering zal uiterlijk voor 1 otober 2017 plaats vinden.

Naam en adres en het aantal DvD dat men wil hebben  opgeven via onderstaand email adres. 
E-mail-adres Jac Lintsen: jaclintsen@gmail.com    

Het wordt een duallayer DVD en die zijn iets duurder dan de standaard DvD’s. Er komt ook een DvD-doosje bij met een inlegvel zodat de DvD er professioneel uit komt te zien. Als extra toegift komt op de DvD ook een fotoverslag te staan met allerlei foto’s die ik en anderen nog gemaakt hebben.

Kostprijs 1 duallayer DvD: € 8,- inclusief verzendkosten. Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat de film in kwestie op DvD kwalitatief beter is dan op internet. Maar hoe je het ook wendt of keert; in beide gevallen een aangenaam aandenken aan  een, in mijn ogen, mooi en geslaagd weekend Oftewel rally Arielclub, Woudenberg, mei 2017.                                
 

LAR 2017

LAR 2017

Meld je aan voor de alweer 37ste LAR (Lange Afstands Rit). Ontsproten uit het brein van Dolf Witte, de geestelijke vader van de LAR in 1980.
Meld je aan voor de alweer 37ste LAR (Lange Afstands Rit). Ontsproten uit het brein van Dolf Witte, de geestelijke vader van de LAR in 1980.
LAR 2017 op 9 en 10 september 2017
 
Beste leden,
 
Dit jaar organiseer ik de Lange Afstands Rit (LAR) op 9 en 10 september. Een rit naar een onbekend nauwelijks bereikbaar ver oord in Nederland. Ik heb traditiegetrouw op 1e paasdag een fantastische rit uitgezet naar een. Tipje van de sluier: Het eindpunt na 210 km in NL. Neem je ID kaart of paspoort mee want we rijden een klein stukje over de grens. De rest houd ik geheim. Op het eindpunt heb ik 3 trekkershutten gereserveerd. Er zijn 14 slaapplaatsen beschikbaar. Indien de aanmelding allemaal heel snel komen en er meer dan 14 slaapplaatsen nodig zijn in een hut heb ik misschien nog een mogelijkheid een 4e hut te reserveren. Lukt dat niet dan neem je zelf een tent mee. Voor de trekkershutten neem je zelf een slaapzak en kussensloop mee.
 
De LAR wordt gereden met een Ariel of (soortgelijke) motorfiets van bij voorkeur Engelse makelij. Een Hesketh is ook welkom. De start is in Vianen. De route naar de pauzeplaats ontvang je bij de start, de route naar het eindpunt ligt gereed bij de pauzeplaats. De thuisblijvers krijgen de adresgegevens per email. Op het eindpunt eten we gezamenlijk in een restaurant. Het toetje betaalt de club. Zondagochtend gaan we samen ontbijten.
 
Meld je aan voor 1 september via mail bij voorzitter@arielclub.nl en vermeld het volgende:
 
Naam: 
Aantal personen
Aantal slaapplaatsen trekkershut:
Aantal diner:
Aantal ontbijt:
Als je toch wilt kamperen: ja/nee
 
Voor aanmeldingen na 1 september eerst telefonisch contact opnemen.
 
Met vriendelijke groeten,
 
Marco Boelis
06-46706293, ook Whatsapp
voorzitter@arielclub.nl


We zijn er klaar voor!!

Verslag 14 - 15 januari 2017, Oldtimerbeurs Rosmalen

Verslag 14 - 15 januari 2017, Oldtimerbeurs Rosmalen

Geweldige presentatie van de Arielclub op de Oldtimerbeurs in Rosmalen.
Geweldige presentatie van de Arielclub op de Oldtimerbeurs in Rosmalen.
Klik op de foto om de slideshow te openen.

Oldtimerbeurs Rosmalen 14-15 Januari 2017
 
Op 14 en 15 januari was de oldtimerbeurs in het autotron in Rosmalen: Motoren, scooters en brommers, met in een hal ruim 20 merkenclubs en aan de andere kant honderdelen handelaren in onderdelen, voertuigen, boeken, gereedschap en benodigdheden. Een beurs die ik al een paar jaar bezoek, maar deze keer stonden we er zelf met de club. Een ruime stand hadden we in het midden van de enorme hal. 8 bij 4 meter en maarliefst 6 motors om de stand te vullen. 4 van de familie van der Linden (1914, 1929, 1930 en 1950), een van ondergetekende (1945) en nog een hele fraaie sport uit 1926 van de buren van de VMC.


 
Hans had een flinke bok gemaakt zodat zijn 1914 mooi mid-voor in de stand kon staan. Erg fraai waren ook de twee grote logoschermen tegen de donkere achtergrond. Dat valt lekker op als je langs komt: hier moet je zijn. Zelf had ik info bordjes gemaakt voor elke motor, zodat elke bezoeker - ook als wij druk waren met een mooi gesprek - voorzien kon worden van de nodige achtergrond informatie van elke motor. Alles bij elkaar een mooi herkenbaar plaatje van terugkerende kleuren en merklogo's: een prachtige stand. Rob was er ook met zijn merchandise. Ons jongste lid kwam een pet kopen en er zijn ook een paar leden geworven, maar een ander doel van zo'n weekend is vooral toch ook gewoon laten zien hoe mooi het merk Ariel en haar motors is, en dat doel is goed geslaagd in deze mooie ruime stand.

 
Het weer zat niet echt mee (sneeuw en gladheid), maar toch de moeite waard: Meestal zijn de evenementen in het noorden van het land, maar nu konden wij als Brabanders een keer goed uitpakken. Dat hebben we graag gedaan en is wat ons betreft voor herhaling vatbaar. Komen jullie volgend jaar ook langs in Rosmalen?
 
Hans en Bas van der Linden, Jos Kuijpers, Rob van Asten en Bas Griffioen.
 

Webnieuws van het Nationaal Veteraan Treffen

Webnieuws van het Nationaal Veteraan Treffen

Webnieuws van het Nationaal Veteraan Treffen.
 
Soms lijkt het of de organisatie van het Nationaal Veteraan Treffen na afloop van het evenement in winterslaap terecht komt. Maar de schijn bedriegt! Achter de schermen wordt alweer volop gewerkt om de editie 2017 van de grond te krijgen.
 
 
Webnieuws van het Nationaal Veteraan Treffen.
 
Soms lijkt het of de organisatie van het Nationaal Veteraan Treffen na afloop van het evenement in winterslaap terecht komt. Maar de schijn bedriegt! Achter de schermen wordt alweer volop gewerkt om de editie 2017 van de grond te krijgen.
 
 
Een speerpunt dat onlangs opgepakt is, is het aanpassen van de website. Na jaren trouwe dienst was deze immers ook aan revisie toe. Sinds kort is er dus een totaal vernieuwde website in de lucht, die voldoet aan alle eisen die je vandaag de dag ervan mag verwachten. De nieuwe site is uiteraard “responsive”, wat betekent dat ‘ie zich aanpast aan het apparaat waarop hij bekeken wordt. Dus zowel op Full HD-scherm als op tablet en smartphone is de weergave altijd optimaal.
 
Qua inhoud biedt de website  uiteraard de vertrouwde informatie omtrent het evenement, zoals een nieuwspagina, de kaasrit, de clubstands en de onderdelenbeurs. Maar ook filmpjes uit het verleden van het  NVT en afbeeldingen van “oude” posters zijn erop te vinden, alsmede een uitgebreid fotoalbum. Voor het inschrijven voor de beurs of de clubstands zijn er interactieve formulieren en een mogelijkheid tot IDeal-betaling.
 
Ook voor de “Vrienden van het NVT” is er een speciale pagina gereserveerd, zodat een ieder die dat wil zich hiervoor eenvoudig kan inschrijven. Doen!
 
Benieuwd? Kijk dan op: www.nationaalveteraantreffen.com

'The Canterbury Belle'

'The Canterbury Belle'

'The Caterbury Bell'  een zeer speciaal zijspan. One of a kind!
'The Caterbury Bell'  een zeer speciaal zijspan. One of a kind!
Klik op de foto om de slideshow te openen.

'The Canterbury Belle'
Het idee voor dit bijzondere zijspan is ontstaan in 1960, eigenlijk vooral als een
publiciteitsstunt voor de Canterbury zijspannenfabriek. De bestuurder op de foto
is één van de directeuren, Joe Jacobs, met zijn echtgenote.
Hier een link naar een leuke filmpje over dit bijzondere zijspan:   http://www.britishpathe.com/video/sidecar-boat 

 
Het zijspan-bootje weegt 76 kg en kan relatief eenvoudig door twee personen
in het water getild worden. Een luchtgekoelde J.A.P. 80 cc motor van 1,9 pk
is gemonteerd in de boeg en zou het bootje een snelheid van ca. 20 km/u (11
knopen) moeten kunnen geven. Er is alleen een koppeling, geen achteruit.
Het bootje bestaat uit een frame van houten ribben die bekleed zijn met
waterbestendig multiplex en kan twee personen vervoeren of één persoon en wat
bagage. Het roer wordt bediend met een joystick: beweeg die vooruit en de boot
gaat naar rechts, achteruit en de boot gaat naar links.
 
Het bootje past precies in speciale houders van het zijspanframe en wordt
met "quick-release" bouten vastgezet. Zo kan het gemakkelijk uitgenomen of
teruggezet worden.
 
De verkoopprijs was destijds 175 GBP. Omdat men vond dat massaproductie
te duur zou uitvallen zijn er in totaal maar 5 exemplaren gebouwd. Daar is er
minstens nog één van over, en die zit nog aan een Ariel motorfiets!
 
Gevonden op internet en samengesteld door Herman Noort

Verslag 10 - 11 september 2016: LAR

Verslag 10 - 11 september 2016: LAR

In het weekend van 10 en 11 september was het weer zover, de rit der ritten: de LAR. Dit keer uitgezet door je kan wel zeggen de ‘Vader van de LAR’: Dolf Witte. Er werd gestart in het Postillion Hotel te Bunnik om 10.00 uur, in totaal waren we met z'n twaalven.
In het weekend van 10 en 11 september was het weer zover, de rit der ritten: de LAR. Dit keer uitgezet door je kan wel zeggen de ‘Vader van de LAR’: Dolf Witte. Er werd gestart in het Postillion Hotel te Bunnik om 10.00 uur, in totaal waren we met z'n twaalven.
Klik op de foto om de slideshow te openen.

Bij aankomst zat er er al een aardige delegatie op het terras te genieten van de zon, namelijk: Hans, Jan, Rob, Marco en Dolf. Al gauw arriveerden de andere enthousiastelingen: Willem, Gerard, Ben en Jenny. Aad zou op zijn Colt ergens bij Kesteren inhaken...
 
De lunchstop zou eindigen in Tolkamer bij de Eterij en Schenkerij, dus verder oostelijk konden we niet. We kunnen dan alleen maar naar het Noorden of het Zuiden, waar zouden we die dag eindigen??? Aangekomen bij de Eterij en Schenkerij, zagen we inderdaad een verdwaalde Colt tegen het hek staan, dus Aad had het ook gevonden. Hij zat al een uur op ons te wachten, zo’n Colt is toch wel rap hoor. 
Al gauw landde de rest ook en werd de inwendige mens gesmeerd en gevoed, het was dorstig weer. Nu konden we zien waar we op het einde van de middag onze stalen rossen zouden stallen, dat was op Camping ‘De Noetselerberg’ te Nijverdal. 

 
Kamperen
Op de camping was iedereen veilig aangekomen, de trekkershutten werden verdeeld en de tenten werden opgezet. De route was weer perfect uitgezet, klopte als een bus en het was een hele mooie rit. Complimenten aan Dolf namens  alle deelnemers!
 
Op naar het restaurant Budde Beach in Nijverdal waar we zouden gaan eten, was nog wel een hele tippel vanaf de camping, zeker meer dan 20 minuten wandelen. Het eten smaakte goed en toetje nog beter, wat traditiegetrouw door de club werd betaald. We probeerde de penningmeester nog te overtuigen dat deze LAR ook een Jubileum LAR was, zeker wel 30 jaar. Of hij de gehele rekening voor zijn rekening wilde nemen, maar helaas deze vlieger ging niet op. De terugtocht was voor sommige véééeeeeeel korter opeens,  de avond werd voortgezet op de camping aan de picknick tafel tot in de late uurtjes. Het was wederom ouderwets gezellig, al zeg ik het zelf. 
 
Het ontbijt in de snackbar op de camping was overvloedig en goed. Na het ontbijt werden de plannen voor de terugtocht gesmeed. Ik zou dit keer achter Jan en Rob aan rijden tot Apeldoorn, alwaar ik dan afzwenkte naar de Betuwe. Jan had op zijn TomTom een hele mooie route uitgezet, het leek wel een tweede LAR maar dan iets minder lang. Iedereen is weer veilig thuisgekomen en kan met een tevreden gevoel op dit weekend terugkijken!
 
Puntje kilometers Toercompetitie
Bij deze een oproep voor degenen, die hebben deelgenomen aan deze LAR, de Jubileum Rally of een ander toerevenement: Geef je kilometers even door via toercommissaris@arielclub.nl.
 
Wisten jullie dat, je op deze website nu ook de actuele stand van de Toercompetitie kunt zien? Kies via het menu ‘Arielclub’, voor submenu ‘Toercompetitie’, scroll dan  naar beneden en klik op de link ‘Bekijk het actuele overzicht van de Toercompetitie 2016 online’.
 
Hartelijke Arielgroet,
Paul Montanus

Auto 'Kunst' in hout en Ariel

Auto 'Kunst' in hout en Ariel

An American Dream of '59... een unieke MI Speedball houten auto gebouwd in 1959 door een botenbouwer, waarachtig een 'automotive' kunstwerk!
An American Dream of '59... een unieke MI Speedball houten auto gebouwd in 1959 door een botenbouwer, waarachtig een 'automotive' kunstwerk!
Hot Rod
Het verhaal van de auto is dat de bouwer een unieke 'Hot Rod' wilde bouwen, ééntje die zijn superieure houtbewerkingsvaardigheden zou tonen en zijn liefde voor boten. Hij begon met het bouwen van de carrosserie volgens tekeningen uit het tijdschrift 'Mechanincs Illustrated' en daarna wist hij een zeldzaam Ariel Square Four MK1 motorblok te bemachtigen, compleet met originele Ariel olietank, Solex carburateur en Burman GB versnellingsbak. De wielen zijn afkomstig van een Citroen 2CV en de rest is met de hand gemaakt. Veel van de spullen zijn auto-onderdelen uit die tijd: de achterlichten zijn van Cadillac, de koplampen zijn universele lampen 'van de plank' uit '59 en de brandstoftank is een 'California Speed shop special'.

Een bijzondere Ariel rij-ervaring
Rijden met deze auto is een ervaring die slechts een paar mensen ooit gehad hebben. Starten is echter makkelijk, je hoeft slechts de contactsleutel om te draaien. De pedalen zijn als in iedere andere auto en de versnellingsbak heeft 4 versnellingen. Het remmen gebeurt met 4 hydraulische trommelremmen. Het echte plezier zit hem in het rijden door de stad en het zien van de verbaasde gezichten van voorbijgangers! Snel accelereren is opwindend, terwijl de auto stabiel blijft. Het uitlaatgeluid is geweldig door de handgemaakte zijuitlaten. De auto heeft verlichting voor legaal rijden op de openbare weg, maar enig comfort ontbreekt geheel.
Na het bouwen van de auto heeft de bouwer er maar een zeer korte tijd in gereden, daarna is de auto in opslag gedaan. Later is de wagen verkocht aan een verzamelaar in Nevada, en weer later via Las Vegas is hij bij een museum in St. Louis terechtgekomen. Daar is de auto nog steeds: geheel origineel, in goede conditie en geregistreerd als een 1952 Ariel Custom. Het chassisnummer is gelijk aan dat van het SQ4 motorblok: TM1268. Dit is waarschijnlijk het meest originele nog lopende MK1 SQ4 blok ter wereld!
 
Als je ziet hoe dicht het motorblok bij het hoofd van de bestuurder zit, dan is duidelijk dat de bouwer echt geen flauw idee had van wat voor 'hete bliksem' hij in huis haalde! En omdat het blok achterste voren is geplaatst koelt het nog eens een stuk minder efficient! Maar het typische SQ4-probleem van oververhitting van de 'achterste' cylinders lijkt zo wel opgelost... Of toch niet?
 
Informatie en beeld zijn gevonden op internet door Ardy Notenboom,
bewerkt door Herman Noort 
(Foto's: St.Louis Carmuseum)











 

50 jaar Nederlandse Ariel Club

50 jaar Nederlandse Ariel Club

De Nederlandse Ariel Club is de oudste club van Engelse motormerken in Nederland, opgericht 24 mei 1966. Dat is dus dit jaar 50 jaar! We vieren een aantal dagen feest en we houden een speciale jubileumrally. Bekijk alvast enkele foto's - een compleet verslag volgt zo spoedig mogelijk. De festiviteiten vinden plaats in en om Slot Assumburg te Heemskerk tot en met 5 juni 2016. Wees van harte welkom: Pak je Ariel en kom langs!
De Nederlandse Ariel Club is de oudste club van Engelse motormerken in Nederland, opgericht 24 mei 1966. Dat is dus dit jaar 50 jaar! We vieren een aantal dagen feest en we houden een speciale jubileumrally. Bekijk alvast enkele foto's - een compleet verslag volgt zo spoedig mogelijk. De festiviteiten vinden plaats in en om Slot Assumburg te Heemskerk tot en met 5 juni 2016. Wees van harte welkom: Pak je Ariel en kom langs!

Vrijwaring rally

Vrijwaring rally

Read here the English disclaimer

Met het zetten van mijn handtekening op de deelnemerslijst op de rally ga ik akkoord met onderstaande vrijwaring ten aanzien van het bestuur van de Nederlandse Ariel Club en medewerkers aan de jaarrally en verklaar ik onderstaande vrijwaring te hebben gelezen en begrepen.

Als deelnemer aan de jaarrally en de bijbehorende en geheel vrijblijvende toerritten en andere evenementen verklaar ik mij bewust van het feit dat deelname hieraan zowel voor mij als voor derden, risico’s voor schade/letselschade/zaakschade en gevolgschade inhoudt. Ik neem deze risico’s nadrukkelijk voor mijn rekening.
 
Het bestuur van de Nederlandse Ariel Club en medewerkers aan de jaarrally aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor enige schade die de deelnemer in verband met dit evenement lijdt of door zijn/haar toedoen of nalaten aan derden toebrengt. De deelnemer verklaart dat hij/zij het bestuur van de Nederlandse Ariel Club en medewerkers aan de jaarrally niet aansprakelijk zal stellen of houden voor enig door hem/haar geleden schade.
 
De motorfiets waarmee wordt deelgenomen verkeert in goede staat en is minimaal tegen WA verzekerd. Als de deelnemer niet de eigenaar van de motorfiets is, heeft de eigenaar toestemming verleend voor het gebruik van de motorfiets. Ook verklaart de deelnemer als hij/zij de motorfiets niet zelf bestuurt, alle risico’s van een eventuele andere bestuurder aanvaardt als de zijne/hare. Het gedurende de rally opvolgen van aanwijzingen door niet bevoegden geschiedt op vrijwillige basis.

Hondeneigenaren verklaren over een aansprakelijkheidsverzekering particulier (WA) te beschikken.

One small step for a man but a giant one for an Ariel

One small step for a man but a giant one for an Ariel

One small step for a man but a giant one for an Ariel.
Kort verslag met fotoreportage van een reis over de Route National (RN7) in Frankrijk door mede clublid Chiel Frits met een Ariel VB 600 uit 1950.
One small step for a man but a giant one for an Ariel.
Kort verslag met fotoreportage van een reis over de Route National (RN7) in Frankrijk door mede clublid Chiel Frits met een Ariel VB 600 uit 1950.
Chiel heeft in 2016 een mooie roadtrip gemaakt op zijn VB 600 via de RN7 van Parijs naar Menton.
Eerst maar een stukje geschiedenis over de RN7:

De Route Nationale 7 is in 1824 opgezet en liep van Paris via Nevers, Lyon, Avignon, Aix-en-Provence en Nice naar de grens met Italië bij Menton. Deze route was 1004 kilometer lang. Sindsdien zijn er diverse aanpassingen geweest aan de weg. Voor de jaren 60 was het de enige doorgaande route naar het zuidoosten van Frankrijk. Vanaf de jaren 60 en 70 is de functie overgenomen door de A6, A7 en A8. In 2005 is er een hervorming geweest in het Franse wegennummeringsysteem, en zijn grote delen van de route overgedragen aan de departementen. Sinds 2006 zijn er nog vier stukken van over, waarvan het deel tussen Nevers en Lyon en van Lyon tot Orange de grootste delen nog zijn.

Chiel heeft zoveel mogelijk de oude oorspronkelijke RN7 proberen te volgen, hij heeft hier een leuk fotoverslag en een stripboek van gemaakt.



Selfie Chiel Frits

Verslag 12 t/m 13 mei, Ariel Rally 2017, Woudenberg

Verslag 12 t/m 13 mei, Ariel Rally 2017, Woudenberg

Verslag Ariel Rally, Utrechtse Heuvelrug, d.d. 12-13-14 mei 2017. Met mooie film-reportage en geluid.!

Deel1Deel 2Deel 3Deel 4
Verslag Ariel Rally, Utrechtse Heuvelrug, d.d. 12-13-14 mei 2017. Met mooie film-reportage en geluid.!

Deel1Deel 2Deel 3Deel 4
Klik op de foto om de slideshow te openen.

Ondanks twijfelachtige weerberichten, viel het qua weer, achteraf, best wel mee. Vrijdag 12 mei j.l. was het droog en zonnig, tot ca 21.30 uur in de buitenlucht o.a. van het avondmaal genoten en toen pas naar binnen vanwege donker.  Op weg naar camping “De Heigraaf”is het merendeel, op de motor, ook droog overgekomen. Zaterdag liet een dreigender wolkendek zien maar, uiteindelijk hielden wij het tijdens de rit, lunch, museumbezoek en terugtocht naar Woudenberg/ camping “De Heigraaf”, gelukkig en wonder boven wonder, bij nader inzien warempel, heeeel lang droog.!! Tot  ca 3 kilometer voor de eindbestemming. Pas tegen 17.00 uur werd de lucht, in snel tempo donkerder en van het ene op het andere moment “brak de hel los” en werden wij “getrakteerd” op  een hoosbui van jewelste, gepaard gaand met hagel en een aardedonkere lucht. Het leek wel of een drummer met zijn slagstokjes een roffeltje weggaf op mijn motorhelm.!! Iedereen was werkelijk doorweekt maar dat mocht de pret niet drukken. Liever op het eind dan bij de aanvang van alle activiteiten.!!
Nadat het weer droog was zijn wij, conform de planning toch aangevangen met het concours d’élegance. En daarna voor een barbeque, met muziek en tombola naar de speelschuur gelopen.

Wellicht was iedereen te spreken over de mooie, ruim opgezette en buitengewoon goed onderhouden camping met fraaie, royaal opgezette douche- en toiletruimtes, voorzien van prachtig, “brandschoon” luxe sanitair en mooie chalets. Van mij krijgt de camping daarvoor een 8.!! De speelschuur liet bij nader inzien vanwege ruis van een blaasapparaat m.b.t. voeding springkussens te wensen over. Destijds tijdens de bezichtiging was deze nog niet in bedrijf.!!
 
Over alles/ de hele zaterdag en/of alle dagen ga ik geen oordeel vellen, want dan is het net of de slager “zijn eigen vlees keurt” Heb met enthousiasme, voor het eerst en alleen (dan leer je heel snel “ het klappen van de zweep”) zo’n evenement georganiseerd. Het voelde in de aanloop naar 12-13-14mei j.l., als het afleggen van een proeve van bekwaamheid. Tijdens het weekend in kwestie heb ik een gezonde dosis spanning opgebouwd, je hoopt dat alles meewerkt/meezit en een succes wordt. Maar dat kan je niet afdwingen. En ja, niemand, ook ik niet, wil falen. Al bij al was voor mij e.e.a. best enerverend. Pas zondagmorgen gleed alle druk van mij af en tijdens de prijsuitreiking m.b.t. concours d’ elegance, door Marco/onze voorzitter, zat ik er gelukkig weer heel relaxed bij.


Een relaxede Rob.
 
Volgend jaar sta ik er niet alleen voor, een hele goede zaak, want er komt heel veel bij kijken om alles in goede banen te leiden. Degenen die mij tijdens de rally spontaan hebben geholpen zeg ik bij deze hartelijk dank. !! Marco bedankt voor de aanmaak van het digitale inschrijfformulier.!! Dat heeft mij heel veel werk bespaard, is tevens secuur en een overzichtelijk, goed hanteerbaar systeem.!  Herman, onze goede redacteur, hartelijk dank voor het plaatsen van reminders. !!
Resumerend: een mooie zeer bevredigende opkomst qua aantal personen alsmede motoren, lekker doe weer,  leuke kontakten, slechts 1 motorfiets is uitgevallen en last but not least: gaandeweg het weekend en met name zondagmorgen, heb ik complimenten in ontvangst mogen nemen. Ook nadien per e-mail, ja, dat heb ik terecht als een warme douche mogen ervaren.
Die bevestiging was en is voor mij heel belangrijk en waardeer ik ten zeerste, waarvoor hartelijk dank.! Ook het optreden van Jac Lintsen, de ingehuurde cameraman, kon goedkeuring wegdragen. Al bij al heeft e.e.a. mij heel veel voldoening gegeven, waar ik lang op kan teren en terugkijken. En ik hoop, velen met mij.!!  En wat mij betreft; op naar de volgende rally.!!   Komend jaar.
 
Dan komen wij, “als toetje na” bij Jac Lintsen, zaterdag en zondag onze camera-man die met plezier ons doen en laten op film heeft vastgelegd. Ons ook zelfs tijdens de rit en op de tankbaan nabij de Leusderhei, al rijdend, van opzij, heeft gefilmd. Voor onze club een primeur. Film in kwestie, plus muziek is via onze website, thuis, vanuit een luie stoel te zien.
Deel1
, Deel 2, Deel 3, Deel 4
Daarnaast kan iedereen, rechtstreeks bij Jac Lintsen, de film op DvD bestellen. De film is op youtube  een goede reklame voor de Arielclub  en zal hopelijk ook nieuwe leden opleveren.!? De film duurt bijna 1 uur.!! Allen hartelijk dank voor uw komst c.q. aanwezigheid.!!

Vriendelijke Arielgroet,
Rob van Asten,
Rally Coördinator.



Film Ariel Rally 2017, Woudenberg


De bestelperiode voor deze film is tot 1 september 2017.
De uitlevering zal uiterlijk voor 1 otober 2017 plaats vinden.

Naam en adres en het aantal DvD dat men wil hebben  opgeven via onderstaand email adres. 
E-mail-adres Jac Lintsen: jaclintsen@gmail.com    

Het wordt een duallayer DVD en die zijn iets duurder dan de standaard DvD’s. Er komt ook een DvD-doosje bij met een inlegvel zodat de DvD er professioneel uit komt te zien. Als extra toegift komt op de DvD ook een fotoverslag te staan met allerlei foto’s die ik en anderen nog gemaakt hebben.

Kostprijs 1 duallayer DvD: € 8,- inclusief verzendkosten. Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat de film in kwestie op DvD kwalitatief beter is dan op internet. Maar hoe je het ook wendt of keert; in beide gevallen een aangenaam aandenken aan  een, in mijn ogen, mooi en geslaagd weekend Oftewel rally Arielclub, Woudenberg, mei 2017.                                
 

LAR 2017

LAR 2017

Meld je aan voor de alweer 37ste LAR (Lange Afstands Rit). Ontsproten uit het brein van Dolf Witte, de geestelijke vader van de LAR in 1980.
Meld je aan voor de alweer 37ste LAR (Lange Afstands Rit). Ontsproten uit het brein van Dolf Witte, de geestelijke vader van de LAR in 1980.
LAR 2017 op 9 en 10 september 2017
 
Beste leden,
 
Dit jaar organiseer ik de Lange Afstands Rit (LAR) op 9 en 10 september. Een rit naar een onbekend nauwelijks bereikbaar ver oord in Nederland. Ik heb traditiegetrouw op 1e paasdag een fantastische rit uitgezet naar een. Tipje van de sluier: Het eindpunt na 210 km in NL. Neem je ID kaart of paspoort mee want we rijden een klein stukje over de grens. De rest houd ik geheim. Op het eindpunt heb ik 3 trekkershutten gereserveerd. Er zijn 14 slaapplaatsen beschikbaar. Indien de aanmelding allemaal heel snel komen en er meer dan 14 slaapplaatsen nodig zijn in een hut heb ik misschien nog een mogelijkheid een 4e hut te reserveren. Lukt dat niet dan neem je zelf een tent mee. Voor de trekkershutten neem je zelf een slaapzak en kussensloop mee.
 
De LAR wordt gereden met een Ariel of (soortgelijke) motorfiets van bij voorkeur Engelse makelij. Een Hesketh is ook welkom. De start is in Vianen. De route naar de pauzeplaats ontvang je bij de start, de route naar het eindpunt ligt gereed bij de pauzeplaats. De thuisblijvers krijgen de adresgegevens per email. Op het eindpunt eten we gezamenlijk in een restaurant. Het toetje betaalt de club. Zondagochtend gaan we samen ontbijten.
 
Meld je aan voor 1 september via mail bij voorzitter@arielclub.nl en vermeld het volgende:
 
Naam: 
Aantal personen
Aantal slaapplaatsen trekkershut:
Aantal diner:
Aantal ontbijt:
Als je toch wilt kamperen: ja/nee
 
Voor aanmeldingen na 1 september eerst telefonisch contact opnemen.
 
Met vriendelijke groeten,
 
Marco Boelis
06-46706293, ook Whatsapp
voorzitter@arielclub.nl


We zijn er klaar voor!!

Verslag 14 - 15 januari 2017, Oldtimerbeurs Rosmalen

Verslag 14 - 15 januari 2017, Oldtimerbeurs Rosmalen

Geweldige presentatie van de Arielclub op de Oldtimerbeurs in Rosmalen.
Geweldige presentatie van de Arielclub op de Oldtimerbeurs in Rosmalen.
Klik op de foto om de slideshow te openen.

Oldtimerbeurs Rosmalen 14-15 Januari 2017
 
Op 14 en 15 januari was de oldtimerbeurs in het autotron in Rosmalen: Motoren, scooters en brommers, met in een hal ruim 20 merkenclubs en aan de andere kant honderdelen handelaren in onderdelen, voertuigen, boeken, gereedschap en benodigdheden. Een beurs die ik al een paar jaar bezoek, maar deze keer stonden we er zelf met de club. Een ruime stand hadden we in het midden van de enorme hal. 8 bij 4 meter en maarliefst 6 motors om de stand te vullen. 4 van de familie van der Linden (1914, 1929, 1930 en 1950), een van ondergetekende (1945) en nog een hele fraaie sport uit 1926 van de buren van de VMC.


 
Hans had een flinke bok gemaakt zodat zijn 1914 mooi mid-voor in de stand kon staan. Erg fraai waren ook de twee grote logoschermen tegen de donkere achtergrond. Dat valt lekker op als je langs komt: hier moet je zijn. Zelf had ik info bordjes gemaakt voor elke motor, zodat elke bezoeker - ook als wij druk waren met een mooi gesprek - voorzien kon worden van de nodige achtergrond informatie van elke motor. Alles bij elkaar een mooi herkenbaar plaatje van terugkerende kleuren en merklogo's: een prachtige stand. Rob was er ook met zijn merchandise. Ons jongste lid kwam een pet kopen en er zijn ook een paar leden geworven, maar een ander doel van zo'n weekend is vooral toch ook gewoon laten zien hoe mooi het merk Ariel en haar motors is, en dat doel is goed geslaagd in deze mooie ruime stand.

 
Het weer zat niet echt mee (sneeuw en gladheid), maar toch de moeite waard: Meestal zijn de evenementen in het noorden van het land, maar nu konden wij als Brabanders een keer goed uitpakken. Dat hebben we graag gedaan en is wat ons betreft voor herhaling vatbaar. Komen jullie volgend jaar ook langs in Rosmalen?
 
Hans en Bas van der Linden, Jos Kuijpers, Rob van Asten en Bas Griffioen.
 

Webnieuws van het Nationaal Veteraan Treffen

Webnieuws van het Nationaal Veteraan Treffen

Webnieuws van het Nationaal Veteraan Treffen.
 
Soms lijkt het of de organisatie van het Nationaal Veteraan Treffen na afloop van het evenement in winterslaap terecht komt. Maar de schijn bedriegt! Achter de schermen wordt alweer volop gewerkt om de editie 2017 van de grond te krijgen.
 
 
Webnieuws van het Nationaal Veteraan Treffen.
 
Soms lijkt het of de organisatie van het Nationaal Veteraan Treffen na afloop van het evenement in winterslaap terecht komt. Maar de schijn bedriegt! Achter de schermen wordt alweer volop gewerkt om de editie 2017 van de grond te krijgen.
 
 
Een speerpunt dat onlangs opgepakt is, is het aanpassen van de website. Na jaren trouwe dienst was deze immers ook aan revisie toe. Sinds kort is er dus een totaal vernieuwde website in de lucht, die voldoet aan alle eisen die je vandaag de dag ervan mag verwachten. De nieuwe site is uiteraard “responsive”, wat betekent dat ‘ie zich aanpast aan het apparaat waarop hij bekeken wordt. Dus zowel op Full HD-scherm als op tablet en smartphone is de weergave altijd optimaal.
 
Qua inhoud biedt de website  uiteraard de vertrouwde informatie omtrent het evenement, zoals een nieuwspagina, de kaasrit, de clubstands en de onderdelenbeurs. Maar ook filmpjes uit het verleden van het  NVT en afbeeldingen van “oude” posters zijn erop te vinden, alsmede een uitgebreid fotoalbum. Voor het inschrijven voor de beurs of de clubstands zijn er interactieve formulieren en een mogelijkheid tot IDeal-betaling.
 
Ook voor de “Vrienden van het NVT” is er een speciale pagina gereserveerd, zodat een ieder die dat wil zich hiervoor eenvoudig kan inschrijven. Doen!
 
Benieuwd? Kijk dan op: www.nationaalveteraantreffen.com

'The Canterbury Belle'

'The Canterbury Belle'

'The Caterbury Bell'  een zeer speciaal zijspan. One of a kind!
'The Caterbury Bell'  een zeer speciaal zijspan. One of a kind!
Klik op de foto om de slideshow te openen.

'The Canterbury Belle'
Het idee voor dit bijzondere zijspan is ontstaan in 1960, eigenlijk vooral als een
publiciteitsstunt voor de Canterbury zijspannenfabriek. De bestuurder op de foto
is één van de directeuren, Joe Jacobs, met zijn echtgenote.
Hier een link naar een leuke filmpje over dit bijzondere zijspan:   http://www.britishpathe.com/video/sidecar-boat 

 
Het zijspan-bootje weegt 76 kg en kan relatief eenvoudig door twee personen
in het water getild worden. Een luchtgekoelde J.A.P. 80 cc motor van 1,9 pk
is gemonteerd in de boeg en zou het bootje een snelheid van ca. 20 km/u (11
knopen) moeten kunnen geven. Er is alleen een koppeling, geen achteruit.
Het bootje bestaat uit een frame van houten ribben die bekleed zijn met
waterbestendig multiplex en kan twee personen vervoeren of één persoon en wat
bagage. Het roer wordt bediend met een joystick: beweeg die vooruit en de boot
gaat naar rechts, achteruit en de boot gaat naar links.
 
Het bootje past precies in speciale houders van het zijspanframe en wordt
met "quick-release" bouten vastgezet. Zo kan het gemakkelijk uitgenomen of
teruggezet worden.
 
De verkoopprijs was destijds 175 GBP. Omdat men vond dat massaproductie
te duur zou uitvallen zijn er in totaal maar 5 exemplaren gebouwd. Daar is er
minstens nog één van over, en die zit nog aan een Ariel motorfiets!
 
Gevonden op internet en samengesteld door Herman Noort

Verslag 10 - 11 september 2016: LAR

Verslag 10 - 11 september 2016: LAR

In het weekend van 10 en 11 september was het weer zover, de rit der ritten: de LAR. Dit keer uitgezet door je kan wel zeggen de ‘Vader van de LAR’: Dolf Witte. Er werd gestart in het Postillion Hotel te Bunnik om 10.00 uur, in totaal waren we met z'n twaalven.
In het weekend van 10 en 11 september was het weer zover, de rit der ritten: de LAR. Dit keer uitgezet door je kan wel zeggen de ‘Vader van de LAR’: Dolf Witte. Er werd gestart in het Postillion Hotel te Bunnik om 10.00 uur, in totaal waren we met z'n twaalven.
Klik op de foto om de slideshow te openen.

Bij aankomst zat er er al een aardige delegatie op het terras te genieten van de zon, namelijk: Hans, Jan, Rob, Marco en Dolf. Al gauw arriveerden de andere enthousiastelingen: Willem, Gerard, Ben en Jenny. Aad zou op zijn Colt ergens bij Kesteren inhaken...
 
De lunchstop zou eindigen in Tolkamer bij de Eterij en Schenkerij, dus verder oostelijk konden we niet. We kunnen dan alleen maar naar het Noorden of het Zuiden, waar zouden we die dag eindigen??? Aangekomen bij de Eterij en Schenkerij, zagen we inderdaad een verdwaalde Colt tegen het hek staan, dus Aad had het ook gevonden. Hij zat al een uur op ons te wachten, zo’n Colt is toch wel rap hoor. 
Al gauw landde de rest ook en werd de inwendige mens gesmeerd en gevoed, het was dorstig weer. Nu konden we zien waar we op het einde van de middag onze stalen rossen zouden stallen, dat was op Camping ‘De Noetselerberg’ te Nijverdal. 

 
Kamperen
Op de camping was iedereen veilig aangekomen, de trekkershutten werden verdeeld en de tenten werden opgezet. De route was weer perfect uitgezet, klopte als een bus en het was een hele mooie rit. Complimenten aan Dolf namens  alle deelnemers!
 
Op naar het restaurant Budde Beach in Nijverdal waar we zouden gaan eten, was nog wel een hele tippel vanaf de camping, zeker meer dan 20 minuten wandelen. Het eten smaakte goed en toetje nog beter, wat traditiegetrouw door de club werd betaald. We probeerde de penningmeester nog te overtuigen dat deze LAR ook een Jubileum LAR was, zeker wel 30 jaar. Of hij de gehele rekening voor zijn rekening wilde nemen, maar helaas deze vlieger ging niet op. De terugtocht was voor sommige véééeeeeeel korter opeens,  de avond werd voortgezet op de camping aan de picknick tafel tot in de late uurtjes. Het was wederom ouderwets gezellig, al zeg ik het zelf. 
 
Het ontbijt in de snackbar op de camping was overvloedig en goed. Na het ontbijt werden de plannen voor de terugtocht gesmeed. Ik zou dit keer achter Jan en Rob aan rijden tot Apeldoorn, alwaar ik dan afzwenkte naar de Betuwe. Jan had op zijn TomTom een hele mooie route uitgezet, het leek wel een tweede LAR maar dan iets minder lang. Iedereen is weer veilig thuisgekomen en kan met een tevreden gevoel op dit weekend terugkijken!
 
Puntje kilometers Toercompetitie
Bij deze een oproep voor degenen, die hebben deelgenomen aan deze LAR, de Jubileum Rally of een ander toerevenement: Geef je kilometers even door via toercommissaris@arielclub.nl.
 
Wisten jullie dat, je op deze website nu ook de actuele stand van de Toercompetitie kunt zien? Kies via het menu ‘Arielclub’, voor submenu ‘Toercompetitie’, scroll dan  naar beneden en klik op de link ‘Bekijk het actuele overzicht van de Toercompetitie 2016 online’.
 
Hartelijke Arielgroet,
Paul Montanus

Auto 'Kunst' in hout en Ariel

Auto 'Kunst' in hout en Ariel

An American Dream of '59... een unieke MI Speedball houten auto gebouwd in 1959 door een botenbouwer, waarachtig een 'automotive' kunstwerk!
An American Dream of '59... een unieke MI Speedball houten auto gebouwd in 1959 door een botenbouwer, waarachtig een 'automotive' kunstwerk!
Hot Rod
Het verhaal van de auto is dat de bouwer een unieke 'Hot Rod' wilde bouwen, ééntje die zijn superieure houtbewerkingsvaardigheden zou tonen en zijn liefde voor boten. Hij begon met het bouwen van de carrosserie volgens tekeningen uit het tijdschrift 'Mechanincs Illustrated' en daarna wist hij een zeldzaam Ariel Square Four MK1 motorblok te bemachtigen, compleet met originele Ariel olietank, Solex carburateur en Burman GB versnellingsbak. De wielen zijn afkomstig van een Citroen 2CV en de rest is met de hand gemaakt. Veel van de spullen zijn auto-onderdelen uit die tijd: de achterlichten zijn van Cadillac, de koplampen zijn universele lampen 'van de plank' uit '59 en de brandstoftank is een 'California Speed shop special'.

Een bijzondere Ariel rij-ervaring
Rijden met deze auto is een ervaring die slechts een paar mensen ooit gehad hebben. Starten is echter makkelijk, je hoeft slechts de contactsleutel om te draaien. De pedalen zijn als in iedere andere auto en de versnellingsbak heeft 4 versnellingen. Het remmen gebeurt met 4 hydraulische trommelremmen. Het echte plezier zit hem in het rijden door de stad en het zien van de verbaasde gezichten van voorbijgangers! Snel accelereren is opwindend, terwijl de auto stabiel blijft. Het uitlaatgeluid is geweldig door de handgemaakte zijuitlaten. De auto heeft verlichting voor legaal rijden op de openbare weg, maar enig comfort ontbreekt geheel.
Na het bouwen van de auto heeft de bouwer er maar een zeer korte tijd in gereden, daarna is de auto in opslag gedaan. Later is de wagen verkocht aan een verzamelaar in Nevada, en weer later via Las Vegas is hij bij een museum in St. Louis terechtgekomen. Daar is de auto nog steeds: geheel origineel, in goede conditie en geregistreerd als een 1952 Ariel Custom. Het chassisnummer is gelijk aan dat van het SQ4 motorblok: TM1268. Dit is waarschijnlijk het meest originele nog lopende MK1 SQ4 blok ter wereld!
 
Als je ziet hoe dicht het motorblok bij het hoofd van de bestuurder zit, dan is duidelijk dat de bouwer echt geen flauw idee had van wat voor 'hete bliksem' hij in huis haalde! En omdat het blok achterste voren is geplaatst koelt het nog eens een stuk minder efficient! Maar het typische SQ4-probleem van oververhitting van de 'achterste' cylinders lijkt zo wel opgelost... Of toch niet?
 
Informatie en beeld zijn gevonden op internet door Ardy Notenboom,
bewerkt door Herman Noort 
(Foto's: St.Louis Carmuseum)











 

50 jaar Nederlandse Ariel Club

50 jaar Nederlandse Ariel Club

De Nederlandse Ariel Club is de oudste club van Engelse motormerken in Nederland, opgericht 24 mei 1966. Dat is dus dit jaar 50 jaar! We vieren een aantal dagen feest en we houden een speciale jubileumrally. Bekijk alvast enkele foto's - een compleet verslag volgt zo spoedig mogelijk. De festiviteiten vinden plaats in en om Slot Assumburg te Heemskerk tot en met 5 juni 2016. Wees van harte welkom: Pak je Ariel en kom langs!
De Nederlandse Ariel Club is de oudste club van Engelse motormerken in Nederland, opgericht 24 mei 1966. Dat is dus dit jaar 50 jaar! We vieren een aantal dagen feest en we houden een speciale jubileumrally. Bekijk alvast enkele foto's - een compleet verslag volgt zo spoedig mogelijk. De festiviteiten vinden plaats in en om Slot Assumburg te Heemskerk tot en met 5 juni 2016. Wees van harte welkom: Pak je Ariel en kom langs!

Vrijwaring rally

Vrijwaring rally

Read here the English disclaimer

Met het zetten van mijn handtekening op de deelnemerslijst op de rally ga ik akkoord met onderstaande vrijwaring ten aanzien van het bestuur van de Nederlandse Ariel Club en medewerkers aan de jaarrally en verklaar ik onderstaande vrijwaring te hebben gelezen en begrepen.

Als deelnemer aan de jaarrally en de bijbehorende en geheel vrijblijvende toerritten en andere evenementen verklaar ik mij bewust van het feit dat deelname hieraan zowel voor mij als voor derden, risico’s voor schade/letselschade/zaakschade en gevolgschade inhoudt. Ik neem deze risico’s nadrukkelijk voor mijn rekening.
 
Het bestuur van de Nederlandse Ariel Club en medewerkers aan de jaarrally aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor enige schade die de deelnemer in verband met dit evenement lijdt of door zijn/haar toedoen of nalaten aan derden toebrengt. De deelnemer verklaart dat hij/zij het bestuur van de Nederlandse Ariel Club en medewerkers aan de jaarrally niet aansprakelijk zal stellen of houden voor enig door hem/haar geleden schade.
 
De motorfiets waarmee wordt deelgenomen verkeert in goede staat en is minimaal tegen WA verzekerd. Als de deelnemer niet de eigenaar van de motorfiets is, heeft de eigenaar toestemming verleend voor het gebruik van de motorfiets. Ook verklaart de deelnemer als hij/zij de motorfiets niet zelf bestuurt, alle risico’s van een eventuele andere bestuurder aanvaardt als de zijne/hare. Het gedurende de rally opvolgen van aanwijzingen door niet bevoegden geschiedt op vrijwillige basis.

Hondeneigenaren verklaren over een aansprakelijkheidsverzekering particulier (WA) te beschikken.