Verslag; Technische avond over elektra

Verslag; Technische avond over elektra

Elektra in Oldtimers “Hoe deed men dat vroeger?” 
Elektra in Oldtimers “Hoe deed men dat vroeger?” 
Hier het verslag van de Technische avond over elektra dat door Ardy op 7 maart 2019 gegeven is in Everdingen.

Verslag Technische avond over Elektra. 

Dit verslag staat ook bij de rubriek "Manuals + Technische Info (voor leden)" onderin het hoofdmenu "ARIEL MOTOREN".
Onder de naam Electra in Oldtimers.

Registratie Nationaal Mobiel Erfgoed

Registratie Nationaal Mobiel Erfgoed

Registreer je motor in het Nationaal Mobiel Erfgoed.
Registreer!!!
Registreer je motor in het Nationaal Mobiel Erfgoed.
Registreer!!!
Beste Ariel clubleden,
 
Hoe gaan wij dit als Arielclub aanpakken?
Ardy Notenboom, die onze Arielclub vertegenwoordigt bij de FEHAC, is bereid om als verzamelpunt te fungeren voor de aanmeldingen. Zijn contactgegevens staan voor in het clubblad en op de website, meld uw Ariel aan!
Dit kunt u doen door het volgende Excel bestand te downloaden en in te vullen en naar Ardy (fehac@arielclub.nl) te sturen via de mail, graag met drie foto's van je motor erbij. 
Mocht je hulp nodig hebben bij het invullen van het Excel bestand of het te moeilijk vinden, dan kan je altijd Ardy bellen, 030-634 2598.
En doen hè !


Hier onder volgt teks en uitleg door Vincent van Ginneke:


Voor hen die een beetje bijhouden wat de FEHAC zo al doet voor de eigenaren van klassieke voertuigen is het volgende wellicht gesneden koek... Maar toch trek ik maar eens bij jullie, de clubleden, aan de bel. ‘Onze’ Ardy Notenboom houdt ons regelmatig op de hoogte van het wel en wee bij de FEHAC. Alleen er is vrijwel niets van te merken dat jullie ook inderdaad iets doen met de verstrekte informatie!
Waar het om gaat: Sinds een paar jaar bestaat er een Nationaal Register Mobiel
Erfgoed. Maar voordat ik daar over vertel ga ik eerst alles even op een rijtje zetten voor jullie - graag even opletten aub.
 
De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed is onderdeel van het Ministerie van Onderwijs, Wetenschappen en Cultuur (OCW) en heeft online (de dorpspomp) De Erfgoed monitor op poten gezet. De Erfgoed monitor bevat 171 Indicatoren (ander woord voor Hoofdstukken) waaronder vier stuks die in de buurt van onze belangstelling komen, namelijk: Historische schepen, Historisch wegvervoer, Historisch luchtvervoer en Historisch railvervoer. De Indicator eh, het hoofdstuk waar het Historisch wegvervoer in zit heet voluit: Mobiel Erfgoed- Historisch wegvervoer.
De gegevens van die erfgoed monitor komen van de stichting Mobiele Collectie Nederland [MCN]. Deze stichting is 10 jaar geleden opgericht door de koepelorganisaties Federatie Varend Erfgoed Nederland (FVEN), Historisch Railvervoer Nederland (HRN), Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (FEHAC) en Nationale Federatie Historische Luchtvaart (NFHL). Een belangrijk instrument van het MCN is het Nationaal Register Mobiel Erfgoed (NRME). In feite is dit NRME de overzichtcatalogus van het mobiel erfgoed naar de buitenwereld toe. Ja,ja, en dat alles nog steeds op het Internet.
We zijn er…tot zo ver duidelijk? Ehhhh....
 
Maar, het is de bedoeling dat de FEHAC er onder andere voor zorgt dat de sector
wegvervoer van dat NRME gevuld wordt. En om te illustreren dat je Den Ambtenaar wel kunt laten schuiven als het op omschrijvingen aankomt hebben ze het restaureren, gebruiken en onderhouden van klassieke voertuigen Erfgoed Beoefening genoemd.
Dus als Oom Agent u staande houdt vanwege het scheuren over een afgesloten dijkweggetje en hij u zijn omineuze vraag stelt: ‘En wat zijn wij aan het doen?, dan kunt u antwoorden: Beste Mijnheer de Agent, ‘Op instigatie van het Ministerie van Onderwijs, Wetenschappen en Cultuur én de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in samenwerking met het Nationaal Register Mobiel Erfgoed breng ik op dit moment mijn erfgoed beoefening onder de aandacht van de samenleving’ Eat That.
 
Even serieus, wat blijkt nu na een aantal jaren? (sinds 2006) Het register wordt nauwelijks gevuld met historische voertuigen van particuliere eigenaren. Instellingen zoals musea hebben de weg naar dit register al wel een beetje gevonden. Het staat dan ook bol van de rijtuigen, bokkewagens, arrensleeën, streekvervoerbussen, een Leopard tank en ja, ook de gouden koets staat er in. Maar Ariels? Eéntje, die van Ardy! Nu denkt u wellicht; wat kan mij dat schelen, ik hoef niet zo nodig met m’n motor in die lijst, allemaal ambtenaren- gedoe. Fout!
Zo’n register is een heel belangrijk document waar de politiek naar kijkt en dus gebruikt bij het vormen van het beleid ten aanzien van klassieke voertuigen. Met andere woorden, als er dus nauwelijks klassieke motoren te zien zijn in die lijst dan besta je gewoon niet. En dat is natuurlijk niet de bedoeling ! Wie schrijft die blijft. Als uw Ariel voldoet aan de criteria, waaronder dat uw Ariel destijds in Nederland heeft gereden, dan kan hij het register in. Opname in het Register is natuurlijk anoniem en ook niet traceerbaar naar een adres.
 
Vriendelijke groeten, Vincent van Ginneke.
 
 
 

Eenhoorn Magazine

Eenhoorn Magazine

De Eenhoorn Federatie heeft een Eenhoorn Magazine uitgebracht over het jaarlijkse evenement in Driebergen: Het Indoor Eenhoorn Treffen.

De Eenhoorn Federatie heeft een Eenhoorn Magazine uitgebracht over het jaarlijkse evenement in Driebergen: Het Indoor Eenhoorn Treffen.

Het Eenhoorn Magazine kan je ook vinden onder het menu Arielclub op de website en dan naar het submenu Publicaties.

Een mini portret van een Arielist van het eerste uur.

Een mini portret van een Arielist van het eerste uur.

Arielist in Hart en Nieren Calo Jüsche, maar ook Markant
 
Een kijkje in het huis waar Carlo heeft gewoond aan Weesperzijde, voor zijn verhuizing naar de zolder. 
 
Giel Fritz heeft een boek gemaakt over Calo's huizen waar hij gewoond heeft in zijn leven en wat foto s van de zolder gemaakt waar Carlo 4 jaar gewoond heeft en dit in een boek vorm gegoten.
 
 

Nut en noodzaak van een deugdelijke verzekering

Nut en noodzaak van een deugdelijke verzekering

Nut en noodzaak van een deugdelijke verzekering, interessante dekking en voorwaarden, wellicht via Vetera, een begrip op het gebied van oldtimerverzekeringen, geleid door een enthousiast 6 koppig team. Allen ook met affiniteit, bijzonder kundig en tevens hele enthousiaste jonge en gedreven mensen. Ik spreek uit ervaring en ben, in alle opzichten, uitermate tevreden over hun.!! Over hun schade-afwikkeling kan ik geen oordeel geven omdat ik gelukkig,( nog)  schadevrij ben.!! Maar, omdat zij een goede reputatie hebben en een goede naam hoog willen houden, in het kleine oldtimerwereldje, zal dat onderdeel ook al, ongetwijfeld, een ruime voldoende verdiend hebben.
 
Tijdens de ALV in Everdingen, 28 januari j.l., hadden wij als gastspreker: de heer Mr. Steven Gerrits, teamleider Vetera. Hij wist e.e.a. boeiend en duidelijk voor het voetlicht te brengen, met voor menigeen interessante wetenswaardigheden, waarmee een ieder belangrijk zijn/haar voordeel kan doen. Wil je een oldtimer WA-brand-diefstal, of WA-casco verzekeren en bedraagt de marktwaarde niet meer dan € 15.000,- dan is bij hun GEEN TAXATIE-RAPPORT vereist. Het aanleveren van kleurenfoto’s van beide zijkanten, volstaat en dan weten zij, uit hoofde van hun professie heel wel te verifiëren of de door u genoemde te verzekeren som, realistisch is.!! Bij andere maatschappijen verlangt men om de 3 jaar een nieuw taxatie-rapport a raison ad ruim honderd euro, exclusief btw. Dus dankzij Vetera kan iedereen een hoop geld uitsparen.!!
 
Heel veel als je veel oldtimers ( verzamelpolis) in bezit en goed verzekerd hebt. Meer dan WA.!
Zelf heb ik ,(ook al is het bij Vetera geen must) na aanschaf en/of restauratie, voor mijn gemoedsrust en qua eventuele latere bewijslast, onafhankelijk/neutraal, mijn 2 Ariels eenmalig laten taxeren. En sindsdien kost mij dat aspect, dankzij de fijne voorwaarden van Reaal/ Vetera, helemaal niets meer.!! Blijft er weer veel geld over voor benzine en veel leuke ritjes op mijn oldtimer motorfietsen.
 
Wist u dat u ook een oldtimer ZONDER KENTEKEN, via Vetera, kunt VERZEKEREN.!!?? Denk eens aan het nut daarvan, o.a. tijdens de restauratie van een oldtimer, bijv. in de aanloop naar een keuring bij RDW.! Mijn advies en devies luidt: laat niets aan het toeval over.!! Heus, een verstandige zaak. Ook ik heb, ter eigen geruststelling, van die NOVITEIT gebruik gemaakt.!! En reeds velen met mij.!! Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee.!!  Voor een ongevallen- en verhaalsrechtsbijstandverzekering betaal je slechts een “scheet en een knikker” Ik zeg bij deze welgemeend: DOEN, doen, doen.!!
Ach had ik maar, daar koop je (achteraf) namelijk helemaal niets voor.!! Als voormalig assurantie-tussenpersoon/verzekeringskantoor, kan ik uit hoofde van mijn kennis en ervaring zeggen dat Reaal, als een van de weinige oldtimerverzekeraars zeer concurrerende premies hanteert en interessante maar, bovenalles ruimhartige voorwaarden aanbiedt. Ik raad daarom iedereen aan, voor zover nog geen klant van/bij  Vetera, geheel vrijblijvend een offerte aan te vragen voor een polis en/of verzamelpolis. Baat het niet, het schaadt ook niet.!! Je wordt er sowieso  wijzer van.
 
 WA verzekerd via Vetera.!?  Brand (o.a. kortsluiting) en diefstal zijn nare voorkomende schade-evenementen.!!!  Het zal je maar overkomen  dat wens ik mijn grootste vijand niet toe.!! Neem e.e.a c.q. extra dekking in elk geval in overweging. Ik heb veel van die nare schades moeten afwikkelen. Nadien waren mijn klanten maar wat blij met mijn advies de boel afdoende te verzekeren. Voor iets meer premie zijn “onze troetels” c.q. “stalen rossen” goed verzekerd. Een hele geruststelling hoor en nogmaals, een echte aanrader mijnerzijds en namens de Vetera-boys. Vetera heeft thans twintigduizend klanten.!! Waarom.?? Omdat zij kundig, concurrerend en goed zijn.!! Ook  oldtimer bromfiets en auto zijn bij Vetera uiteraard van harte welkom.!! Voor de goede orde: ik heb noch aandelen bij Vetera, noch bij Reaal en ook dit verslag levert mij niets op.! Ik prijs hun aan in de overtuiging dat u bij hun in goede handen bent.
 
Rob van Asten.

Technisch verslag 17 oktober 2017: Workshop Magneet/Dynamo

Technisch verslag 17 oktober 2017: Workshop Magneet/Dynamo

Verslag van de Workshop Magneet / Dynamo op 17 oktober in Everdingen door Ardy Notenboom.
Verslag van de Workshop Magneet / Dynamo op 17 oktober in Everdingen door Ardy Notenboom.
Verslag workshop Magneten en Dynamo’s gegeven door Arris Kramer
Rob van Asten nodigde de Nederlandse Arielisten uit, om deel te nemen aan de “Workshop Magneten en Dynamo’s” in Everdingen. Op dinsdag 17 oktober was het zover. Er waren ongeveer 25 Arielisten aanwezig. De spreker was Arris Kramer. Arris heeft zijn sporen verdiend in de auto elektra en in de elektra van de vliegtuigindustrie. Na zijn werk in loondienst is hij, samen met zijn echtgenote Sietske, als zelfstandige verder gegaan. Arris heeft nu een in de oldtimerwereld befaamd bedrijf en is een gerespecteerde specialist in het reviseren van magneet ontstekingen en dynamo’s.
 
Magneto’s
Voor de pauze vertelde Arris over magneet ontstekingen. Zo’n “magneet” bestaat uit een
metalen huis met daarin een permanente magneet waarin een spoel (het anker) draait. Op
die spoel bevindt zich een klein aantal windingen van dik koperdraad en een groot aantal
(15.000) windingen van dun koperdraad. Door het draaien van het anker binnen het
magnetisch veld, wordt een stoom geïnduceerd door de dikke draad. Precies nadat de
stoom het grootst is, openen de contactpuntjes. Op dat moment valt de stroom weg, en zal
de condensator zich ontladen. Omdat de dunne en de dikke windingen zich op dezelfde
weekijzeren kern bevinden ontstaat er een stroompje met een zeer hoge spanning in de
dunne draad. Die hoge spanning zorgt voor een vonk in de bougie.
 
Arris demonteert een te reviseren magneet volledig. Hij ontvet en straalt de onderdelen
zodat hij met schone componenten de magneet weer kan opbouwen. Sommige onderdelen verouderen of verslijten. Het anker wordt altijd opnieuw gewonden, met dunne laagjes isolatiefolie tussen de koperlagen. Na het wikkelen van de spoel wordt deze in een vat met warme dunvloeibare lak ondergedompeld. Vervolgens wordt het vat vacuüm gepompt om alle lucht uit de spoel te verwijderen. Op deze manier kan de dunne lak doordringen tussen de wikkelingen koperdraad. Na het uitlekken en “bakken” is de spoel hard. Verschillende concurrenten werken helaas met een epoxyhars die tijdens het wikkelen tussen de koperlagen wordt aangebracht. Die hars wordt echter te hard, en en kunnen minder dan de gewenste 15.000 windingen op de spoel. Om de hoge spanning van de draaiende spoel over te brengen naar de bougiekabel, bevinden zich een sleepcontact tussen het anker en het huis. Op het anker is dat een koperen sleepring (bij een twin twee segmenten). Arris heeft een universele kunststof “ringhouder” ontwikkeld en laten vervaardigen. In die ring kan hij inzetstukken aanbrengen voor singles, en twins met cilinders onder verschillende hoeken.
Het oude bakeliet is niet meer bruikbaar omdat de isolerende werking door porositeit is
achteruit gegaan. Arris beschikt over nieuwe lagerhuizen van aluminium. Eventueel
versleten lagers worden vervangen. Er wordt een nieuwe kwalitatief hoogwaardige
condensator gemonteerd, die ook mechanisch voldoende sterk is om het hoge toerental te
overleven. Meestal wordt een condensator met een capaciteit van 0,2 µF en een doorslagspanning van 1000 volt gebruikt.
De kwaliteit van “bromfiets condensators” voldoet mechanisch niet, en hebben ook een vrij korte levensduur. De permanente magneet wordt opgesterkt. Arris monteert nieuwe contactpuntjes. Mocht de nok om de contactpuntjes te lichten, versleten zijn, dan wordt ook deze ring vervangen.
 
Het resultaat van zo’n totale revisie is een magneet die op zijn minst weer 30 jaar meegaat.
Arris geeft garantie op de goede werking, en is bereid om eventuele problemen te helpen
oplossen. Een ontsteking wordt door Arris enkele uren getest op een testbank, en trekt dan
vonken over 6 mm. 
 
Enkele tips:
  • Bougies kunnen defect raken door verzuipen. Het porselein van sommigmoderne bougies kan niet tegen vloeibare benzine…. Vervang bij twijfel altijd een verdachte bougie.
  • Draai de magneet nooit met een losse bougiekabel. In zo’n geval kan de spoelinwendig doorslaan door de te hoog oplopende spanning.
  • Gebruik geen bougiekappen, bougiekabels of bougies met een inwendige (ontstorings)weerstand.
  • Nog een waarschuwing: “Gebruik nooit een (waterproof)schuurpapiertje op de contactpunten, maar reinig deze met een doekje remmenreiniger of wasbenzine! En wacht daarna even met het starten!”.
  • Het verdient aanbeveling om de ontsteking jaarlijks te controleren en schoon te maken. Zorg dat eventueel binnengelopen regen- of condenswater via de bestaande openingen weer kan woren afgevoerd; gebruik zeker geen afdichtkit o.i.d.
 
Apparatuur en gereedschap
De wikkelmachines van Arris dateren uit de jaren dat ook onze Ariels werden gebouwd. Arris
onderhoudt zelf zijn machines en apparatuur. Mocht onverhoopt een wikkelmachine
uitvallen, dan kan hij direct verder werken op een reserve machine. Ook zijn magneet
“opsterker” is een professioneel en hoogwaardig apparaat. Arris kan met een fluxmeter de
sterkte van een permanente magneet testen. Omdat bij het opsterken zeer sterke
elektrische en magnetische velden ontstaan, is voorzichtigheid en een deskundige bediening
een vereiste. Een pacemaker, een radio of een gsm’metje kan zomaar het loodje leggen in
zo’n sterk veld. Geen klusje voor een amateur! Om dynamo-ankers te controleren, beschikt
Arris over een speciale Growler testmachine. Soms komen zelfs bedrijven langs om hun
gelijkstroomankers door Arris te laten testen.
 
Dynamo’s
Na de pauze vertelde Arris over dynamo’s. Een dynamo bestaat uit een stalen huis met
daarin een stator (de veldspoel) en een rotor. De veldspoel is gewikkeld op een weekijzeren
kern. Als je de aansluitdraden van de stator los neemt, kan je zelf met een ohm-meter de
veldspoel controleren. Bij een 6 volt dynamo dient de weerstand 3 tot 3,5 ohm te bedragen,
bij een 12 volt spoel dient dat 9 ohm te zijn. De stator wordt bekrachtigd door de
spanningsregelaar, om de output van de dynamo te kunnen regelen. Door het draaien van
de rotor in het magnetisch veld van de stator, wordt in de spoelen van de rotor een stroom
opgewekt. Via de collector en de koolborstels wordt de opgewekte stroom “afgetapt” van
het anker. Arris zal bruikbare ankers bij een revisie opnieuw wikkelen. Bij ernstige schade
aan de collector of aan de as, dient een anker in zijn geheel te worden vervangen. Kijk uit
voor goedkope ankers van dubieuze (uit India afkomstige) kwaliteit. Arris heeft nog goede
originele Lucas en Bosch ankers voor diverse dynamo’s in voorraad. Arris bouwt desgewenst
een 6 volt systeem om naar 12 volt. Vervolgens demonstreert Arris in een proefopstelling de
controle van een dynamo. Sluit de stator aan op de + van de accu (bij een motor met - aan
massa). De aansluiting is te herkennen aan de F (van “field”). De andere draad van de stator
ligt aan de massa. Nu loopt er dus een (niet geregelde) stroom door de spoel. Sluit een 12
volt koplamp (40/45 watt) aan op de + borstel (de “D” aansluiting). De andere koolborstel,
en de andere velddraad, liggen aan massa (zie het schema hieronder). Als je nu met een
boormachine het anker aandrijft, moet de lamp oplichten (zie schema hieronder).
Controleer met een voltmeter of de polariteit correct is! Bij een analoge voltmeter slaat de
wijzer dan naar links uit; bij een voltmeter met een digitale display verschijnt dan een min
op het schermpje. De pijl op het dynamohuis geeft geen garantie voor de juiste
draairichting; soms is een dynamo afkomstig van een andere motorfiets met een
tegengestelde draairichting. Mocht je niet meer weten hoe je de accu qua polariteit moet
aansluiten, dan kan je een eenvoudige controle uitvoeren door het licht aan te zetten, en op de ampèremeter de stroomrichting te controleren. 
 
Regelaar
De originele Lucas spanningsregelaar op onze Ariels bevat twee spoelen die contacten laten openen en sluiten. Een regelspoel (relais) is voor de terugstroombeveiliging. Als je de motor stopt, dient de stroom door de dynamo te worden uitgeschakeld. Anders zou de accu ontladen via de dynamospoel. De andere regelspoel is de spanningsregelaar. Mocht de accu volledig geladen zijn, dan schakelt de spanningsregelaar de stroom door de veldwikkelingen uit, zodat de accu niet overladen wordt.
 
Een stroomregelaar (een derde relais) ontbreekt op onze Ariel motorfietsen. De
stroomregelaar beschermd een dynamo tegen doorbranden ten gevolge van een te grote
stroomsterkte, en wordt vooral toegepast bij motoren met een elektrische startmotor. Na
een elektrische start, die de accu sterk ontlaadt, tracht de dynamo snel de accu weer op
spanning te brengen. De veertjes en de contacten in de regelaar verouderen. Het afstellen
van een mechanische regelaar is monnikenwerk, en heeft een kortdurend resultaat.
 
Als de gereviseerde gelijkstroomdynamo dynamo is getest en goed bevonden, kan deze
weer op de Ariel worden gemonteerd. Arris adviseert om een “Hans Beck” regelaar toe te
passen, dus geen mechanische regelaar. Sluit de accu aan met een 8 A “in line” zekering. Er zijn genoeg voorbeelden van brand door kortsluiting, vooral bij mechanische regelaars met spontaan afbrekende veertjes en contactpunten. 
Tot slot deelde Arris een handleiding uit over het aansluiten van een spanningsregelaar. Deze handleiding is afkomstig van Beck Electronica. De Beck-Regelaar is desgewenst onder te brengen in de oorspronkelijke Lucas behuizing.


 
Het was een interessante en leerzame avond. Er werden veel vragen gesteld door Arielisten.
Dank aan Rob van Asten voor de organisatie en dank aan Arris voor de duidelijke
presentatie. Arris is voor vragen te bereiken op info@arriskramer.nl of via 06-2273 3181.
Kijk voor meer informatie op www.arriskramer.nl.
 
Ardy Notenboom
 
PS
In moderne auto’s en motorfietsen worden wisselstroomdynamo’s toegepast. Je zult dan
geen mechanische regelaars aantreffen. In een wisselstroomdynamo zijn diodes ingebouwd voor het gelijkrichten van de wisselstroom. Die diodes blokkeren daarnaast het 'teruglopen' van stroom uit de accu bij stilstand. Een klassieke stroomregelaar is bij een
wisselstroomdynamo ook niet nodig, want bij een hoog toerental neemt de frequentie van
de wisselstroom toe, waardoor de stroom door de spoel niet te hoog op kan lopen. Bij een
wisselstroomdynamo is dus alleen een spanningsregelaar nodig.

'The Canterbury Belle'

'The Canterbury Belle'

'The Caterbury Bell'  een zeer speciaal zijspan. One of a kind!
'The Caterbury Bell'  een zeer speciaal zijspan. One of a kind!
Klik op de foto om de slideshow te openen.

'The Canterbury Belle'
Het idee voor dit bijzondere zijspan is ontstaan in 1960, eigenlijk vooral als een
publiciteitsstunt voor de Canterbury zijspannenfabriek. De bestuurder op de foto
is één van de directeuren, Joe Jacobs, met zijn echtgenote.
Hier een link naar een leuke filmpje over dit bijzondere zijspan:   http://www.britishpathe.com/video/sidecar-boat 

 
Het zijspan-bootje weegt 76 kg en kan relatief eenvoudig door twee personen
in het water getild worden. Een luchtgekoelde J.A.P. 80 cc motor van 1,9 pk
is gemonteerd in de boeg en zou het bootje een snelheid van ca. 20 km/u (11
knopen) moeten kunnen geven. Er is alleen een koppeling, geen achteruit.
Het bootje bestaat uit een frame van houten ribben die bekleed zijn met
waterbestendig multiplex en kan twee personen vervoeren of één persoon en wat
bagage. Het roer wordt bediend met een joystick: beweeg die vooruit en de boot
gaat naar rechts, achteruit en de boot gaat naar links.
 
Het bootje past precies in speciale houders van het zijspanframe en wordt
met "quick-release" bouten vastgezet. Zo kan het gemakkelijk uitgenomen of
teruggezet worden.
 
De verkoopprijs was destijds 175 GBP. Omdat men vond dat massaproductie
te duur zou uitvallen zijn er in totaal maar 5 exemplaren gebouwd. Daar is er
minstens nog één van over, en die zit nog aan een Ariel motorfiets!
 
Gevonden op internet en samengesteld door Herman Noort

Auto 'Kunst' in hout en Ariel

Auto 'Kunst' in hout en Ariel

An American Dream of '59... een unieke MI Speedball houten auto gebouwd in 1959 door een botenbouwer, waarachtig een 'automotive' kunstwerk!
An American Dream of '59... een unieke MI Speedball houten auto gebouwd in 1959 door een botenbouwer, waarachtig een 'automotive' kunstwerk!
Hot Rod
Het verhaal van de auto is dat de bouwer een unieke 'Hot Rod' wilde bouwen, ééntje die zijn superieure houtbewerkingsvaardigheden zou tonen en zijn liefde voor boten. Hij begon met het bouwen van de carrosserie volgens tekeningen uit het tijdschrift 'Mechanincs Illustrated' en daarna wist hij een zeldzaam Ariel Square Four MK1 motorblok te bemachtigen, compleet met originele Ariel olietank, Solex carburateur en Burman GB versnellingsbak. De wielen zijn afkomstig van een Citroen 2CV en de rest is met de hand gemaakt. Veel van de spullen zijn auto-onderdelen uit die tijd: de achterlichten zijn van Cadillac, de koplampen zijn universele lampen 'van de plank' uit '59 en de brandstoftank is een 'California Speed shop special'.

Een bijzondere Ariel rij-ervaring
Rijden met deze auto is een ervaring die slechts een paar mensen ooit gehad hebben. Starten is echter makkelijk, je hoeft slechts de contactsleutel om te draaien. De pedalen zijn als in iedere andere auto en de versnellingsbak heeft 4 versnellingen. Het remmen gebeurt met 4 hydraulische trommelremmen. Het echte plezier zit hem in het rijden door de stad en het zien van de verbaasde gezichten van voorbijgangers! Snel accelereren is opwindend, terwijl de auto stabiel blijft. Het uitlaatgeluid is geweldig door de handgemaakte zijuitlaten. De auto heeft verlichting voor legaal rijden op de openbare weg, maar enig comfort ontbreekt geheel.
Na het bouwen van de auto heeft de bouwer er maar een zeer korte tijd in gereden, daarna is de auto in opslag gedaan. Later is de wagen verkocht aan een verzamelaar in Nevada, en weer later via Las Vegas is hij bij een museum in St. Louis terechtgekomen. Daar is de auto nog steeds: geheel origineel, in goede conditie en geregistreerd als een 1952 Ariel Custom. Het chassisnummer is gelijk aan dat van het SQ4 motorblok: TM1268. Dit is waarschijnlijk het meest originele nog lopende MK1 SQ4 blok ter wereld!
 
Als je ziet hoe dicht het motorblok bij het hoofd van de bestuurder zit, dan is duidelijk dat de bouwer echt geen flauw idee had van wat voor 'hete bliksem' hij in huis haalde! En omdat het blok achterste voren is geplaatst koelt het nog eens een stuk minder efficient! Maar het typische SQ4-probleem van oververhitting van de 'achterste' cylinders lijkt zo wel opgelost... Of toch niet?
 
Informatie en beeld zijn gevonden op internet door Ardy Notenboom,
bewerkt door Herman Noort 
(Foto's: St.Louis Carmuseum)











 

Vrijwaring rally

Vrijwaring rally

Read here the English disclaimer

Met het zetten van mijn handtekening op de deelnemerslijst op de rally ga ik akkoord met onderstaande vrijwaring ten aanzien van het bestuur van de Nederlandse Ariel Club en medewerkers aan de jaarrally en verklaar ik onderstaande vrijwaring te hebben gelezen en begrepen.

Als deelnemer aan de jaarrally en de bijbehorende en geheel vrijblijvende toerritten en andere evenementen verklaar ik mij bewust van het feit dat deelname hieraan zowel voor mij als voor derden, risico’s voor schade/letselschade/zaakschade en gevolgschade inhoudt. Ik neem deze risico’s nadrukkelijk voor mijn rekening.
 
Het bestuur van de Nederlandse Ariel Club en medewerkers aan de jaarrally aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor enige schade die de deelnemer in verband met dit evenement lijdt of door zijn/haar toedoen of nalaten aan derden toebrengt. De deelnemer verklaart dat hij/zij het bestuur van de Nederlandse Ariel Club en medewerkers aan de jaarrally niet aansprakelijk zal stellen of houden voor enig door hem/haar geleden schade.
 
De motorfiets waarmee wordt deelgenomen verkeert in goede staat en is minimaal tegen WA verzekerd. Als de deelnemer niet de eigenaar van de motorfiets is, heeft de eigenaar toestemming verleend voor het gebruik van de motorfiets. Ook verklaart de deelnemer als hij/zij de motorfiets niet zelf bestuurt, alle risico’s van een eventuele andere bestuurder aanvaardt als de zijne/hare. Het gedurende de rally opvolgen van aanwijzingen door niet bevoegden geschiedt op vrijwillige basis.

Hondeneigenaren verklaren over een aansprakelijkheidsverzekering particulier (WA) te beschikken.

Verslag; Technische avond over elektra

Verslag; Technische avond over elektra

Elektra in Oldtimers “Hoe deed men dat vroeger?” 
Elektra in Oldtimers “Hoe deed men dat vroeger?” 
Hier het verslag van de Technische avond over elektra dat door Ardy op 7 maart 2019 gegeven is in Everdingen.

Verslag Technische avond over Elektra. 

Dit verslag staat ook bij de rubriek "Manuals + Technische Info (voor leden)" onderin het hoofdmenu "ARIEL MOTOREN".
Onder de naam Electra in Oldtimers.

Registratie Nationaal Mobiel Erfgoed

Registratie Nationaal Mobiel Erfgoed

Registreer je motor in het Nationaal Mobiel Erfgoed.
Registreer!!!
Registreer je motor in het Nationaal Mobiel Erfgoed.
Registreer!!!
Beste Ariel clubleden,
 
Hoe gaan wij dit als Arielclub aanpakken?
Ardy Notenboom, die onze Arielclub vertegenwoordigt bij de FEHAC, is bereid om als verzamelpunt te fungeren voor de aanmeldingen. Zijn contactgegevens staan voor in het clubblad en op de website, meld uw Ariel aan!
Dit kunt u doen door het volgende Excel bestand te downloaden en in te vullen en naar Ardy (fehac@arielclub.nl) te sturen via de mail, graag met drie foto's van je motor erbij. 
Mocht je hulp nodig hebben bij het invullen van het Excel bestand of het te moeilijk vinden, dan kan je altijd Ardy bellen, 030-634 2598.
En doen hè !


Hier onder volgt teks en uitleg door Vincent van Ginneke:


Voor hen die een beetje bijhouden wat de FEHAC zo al doet voor de eigenaren van klassieke voertuigen is het volgende wellicht gesneden koek... Maar toch trek ik maar eens bij jullie, de clubleden, aan de bel. ‘Onze’ Ardy Notenboom houdt ons regelmatig op de hoogte van het wel en wee bij de FEHAC. Alleen er is vrijwel niets van te merken dat jullie ook inderdaad iets doen met de verstrekte informatie!
Waar het om gaat: Sinds een paar jaar bestaat er een Nationaal Register Mobiel
Erfgoed. Maar voordat ik daar over vertel ga ik eerst alles even op een rijtje zetten voor jullie - graag even opletten aub.
 
De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed is onderdeel van het Ministerie van Onderwijs, Wetenschappen en Cultuur (OCW) en heeft online (de dorpspomp) De Erfgoed monitor op poten gezet. De Erfgoed monitor bevat 171 Indicatoren (ander woord voor Hoofdstukken) waaronder vier stuks die in de buurt van onze belangstelling komen, namelijk: Historische schepen, Historisch wegvervoer, Historisch luchtvervoer en Historisch railvervoer. De Indicator eh, het hoofdstuk waar het Historisch wegvervoer in zit heet voluit: Mobiel Erfgoed- Historisch wegvervoer.
De gegevens van die erfgoed monitor komen van de stichting Mobiele Collectie Nederland [MCN]. Deze stichting is 10 jaar geleden opgericht door de koepelorganisaties Federatie Varend Erfgoed Nederland (FVEN), Historisch Railvervoer Nederland (HRN), Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (FEHAC) en Nationale Federatie Historische Luchtvaart (NFHL). Een belangrijk instrument van het MCN is het Nationaal Register Mobiel Erfgoed (NRME). In feite is dit NRME de overzichtcatalogus van het mobiel erfgoed naar de buitenwereld toe. Ja,ja, en dat alles nog steeds op het Internet.
We zijn er…tot zo ver duidelijk? Ehhhh....
 
Maar, het is de bedoeling dat de FEHAC er onder andere voor zorgt dat de sector
wegvervoer van dat NRME gevuld wordt. En om te illustreren dat je Den Ambtenaar wel kunt laten schuiven als het op omschrijvingen aankomt hebben ze het restaureren, gebruiken en onderhouden van klassieke voertuigen Erfgoed Beoefening genoemd.
Dus als Oom Agent u staande houdt vanwege het scheuren over een afgesloten dijkweggetje en hij u zijn omineuze vraag stelt: ‘En wat zijn wij aan het doen?, dan kunt u antwoorden: Beste Mijnheer de Agent, ‘Op instigatie van het Ministerie van Onderwijs, Wetenschappen en Cultuur én de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in samenwerking met het Nationaal Register Mobiel Erfgoed breng ik op dit moment mijn erfgoed beoefening onder de aandacht van de samenleving’ Eat That.
 
Even serieus, wat blijkt nu na een aantal jaren? (sinds 2006) Het register wordt nauwelijks gevuld met historische voertuigen van particuliere eigenaren. Instellingen zoals musea hebben de weg naar dit register al wel een beetje gevonden. Het staat dan ook bol van de rijtuigen, bokkewagens, arrensleeën, streekvervoerbussen, een Leopard tank en ja, ook de gouden koets staat er in. Maar Ariels? Eéntje, die van Ardy! Nu denkt u wellicht; wat kan mij dat schelen, ik hoef niet zo nodig met m’n motor in die lijst, allemaal ambtenaren- gedoe. Fout!
Zo’n register is een heel belangrijk document waar de politiek naar kijkt en dus gebruikt bij het vormen van het beleid ten aanzien van klassieke voertuigen. Met andere woorden, als er dus nauwelijks klassieke motoren te zien zijn in die lijst dan besta je gewoon niet. En dat is natuurlijk niet de bedoeling ! Wie schrijft die blijft. Als uw Ariel voldoet aan de criteria, waaronder dat uw Ariel destijds in Nederland heeft gereden, dan kan hij het register in. Opname in het Register is natuurlijk anoniem en ook niet traceerbaar naar een adres.
 
Vriendelijke groeten, Vincent van Ginneke.
 
 
 

Eenhoorn Magazine

Eenhoorn Magazine

De Eenhoorn Federatie heeft een Eenhoorn Magazine uitgebracht over het jaarlijkse evenement in Driebergen: Het Indoor Eenhoorn Treffen.

De Eenhoorn Federatie heeft een Eenhoorn Magazine uitgebracht over het jaarlijkse evenement in Driebergen: Het Indoor Eenhoorn Treffen.

Het Eenhoorn Magazine kan je ook vinden onder het menu Arielclub op de website en dan naar het submenu Publicaties.

Een mini portret van een Arielist van het eerste uur.

Een mini portret van een Arielist van het eerste uur.

Arielist in Hart en Nieren Calo Jüsche, maar ook Markant
 
Een kijkje in het huis waar Carlo heeft gewoond aan Weesperzijde, voor zijn verhuizing naar de zolder. 
 
Giel Fritz heeft een boek gemaakt over Calo's huizen waar hij gewoond heeft in zijn leven en wat foto s van de zolder gemaakt waar Carlo 4 jaar gewoond heeft en dit in een boek vorm gegoten.
 
 

Nut en noodzaak van een deugdelijke verzekering

Nut en noodzaak van een deugdelijke verzekering

Nut en noodzaak van een deugdelijke verzekering, interessante dekking en voorwaarden, wellicht via Vetera, een begrip op het gebied van oldtimerverzekeringen, geleid door een enthousiast 6 koppig team. Allen ook met affiniteit, bijzonder kundig en tevens hele enthousiaste jonge en gedreven mensen. Ik spreek uit ervaring en ben, in alle opzichten, uitermate tevreden over hun.!! Over hun schade-afwikkeling kan ik geen oordeel geven omdat ik gelukkig,( nog)  schadevrij ben.!! Maar, omdat zij een goede reputatie hebben en een goede naam hoog willen houden, in het kleine oldtimerwereldje, zal dat onderdeel ook al, ongetwijfeld, een ruime voldoende verdiend hebben.
 
Tijdens de ALV in Everdingen, 28 januari j.l., hadden wij als gastspreker: de heer Mr. Steven Gerrits, teamleider Vetera. Hij wist e.e.a. boeiend en duidelijk voor het voetlicht te brengen, met voor menigeen interessante wetenswaardigheden, waarmee een ieder belangrijk zijn/haar voordeel kan doen. Wil je een oldtimer WA-brand-diefstal, of WA-casco verzekeren en bedraagt de marktwaarde niet meer dan € 15.000,- dan is bij hun GEEN TAXATIE-RAPPORT vereist. Het aanleveren van kleurenfoto’s van beide zijkanten, volstaat en dan weten zij, uit hoofde van hun professie heel wel te verifiëren of de door u genoemde te verzekeren som, realistisch is.!! Bij andere maatschappijen verlangt men om de 3 jaar een nieuw taxatie-rapport a raison ad ruim honderd euro, exclusief btw. Dus dankzij Vetera kan iedereen een hoop geld uitsparen.!!
 
Heel veel als je veel oldtimers ( verzamelpolis) in bezit en goed verzekerd hebt. Meer dan WA.!
Zelf heb ik ,(ook al is het bij Vetera geen must) na aanschaf en/of restauratie, voor mijn gemoedsrust en qua eventuele latere bewijslast, onafhankelijk/neutraal, mijn 2 Ariels eenmalig laten taxeren. En sindsdien kost mij dat aspect, dankzij de fijne voorwaarden van Reaal/ Vetera, helemaal niets meer.!! Blijft er weer veel geld over voor benzine en veel leuke ritjes op mijn oldtimer motorfietsen.
 
Wist u dat u ook een oldtimer ZONDER KENTEKEN, via Vetera, kunt VERZEKEREN.!!?? Denk eens aan het nut daarvan, o.a. tijdens de restauratie van een oldtimer, bijv. in de aanloop naar een keuring bij RDW.! Mijn advies en devies luidt: laat niets aan het toeval over.!! Heus, een verstandige zaak. Ook ik heb, ter eigen geruststelling, van die NOVITEIT gebruik gemaakt.!! En reeds velen met mij.!! Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee.!!  Voor een ongevallen- en verhaalsrechtsbijstandverzekering betaal je slechts een “scheet en een knikker” Ik zeg bij deze welgemeend: DOEN, doen, doen.!!
Ach had ik maar, daar koop je (achteraf) namelijk helemaal niets voor.!! Als voormalig assurantie-tussenpersoon/verzekeringskantoor, kan ik uit hoofde van mijn kennis en ervaring zeggen dat Reaal, als een van de weinige oldtimerverzekeraars zeer concurrerende premies hanteert en interessante maar, bovenalles ruimhartige voorwaarden aanbiedt. Ik raad daarom iedereen aan, voor zover nog geen klant van/bij  Vetera, geheel vrijblijvend een offerte aan te vragen voor een polis en/of verzamelpolis. Baat het niet, het schaadt ook niet.!! Je wordt er sowieso  wijzer van.
 
 WA verzekerd via Vetera.!?  Brand (o.a. kortsluiting) en diefstal zijn nare voorkomende schade-evenementen.!!!  Het zal je maar overkomen  dat wens ik mijn grootste vijand niet toe.!! Neem e.e.a c.q. extra dekking in elk geval in overweging. Ik heb veel van die nare schades moeten afwikkelen. Nadien waren mijn klanten maar wat blij met mijn advies de boel afdoende te verzekeren. Voor iets meer premie zijn “onze troetels” c.q. “stalen rossen” goed verzekerd. Een hele geruststelling hoor en nogmaals, een echte aanrader mijnerzijds en namens de Vetera-boys. Vetera heeft thans twintigduizend klanten.!! Waarom.?? Omdat zij kundig, concurrerend en goed zijn.!! Ook  oldtimer bromfiets en auto zijn bij Vetera uiteraard van harte welkom.!! Voor de goede orde: ik heb noch aandelen bij Vetera, noch bij Reaal en ook dit verslag levert mij niets op.! Ik prijs hun aan in de overtuiging dat u bij hun in goede handen bent.
 
Rob van Asten.

Technisch verslag 17 oktober 2017: Workshop Magneet/Dynamo

Technisch verslag 17 oktober 2017: Workshop Magneet/Dynamo

Verslag van de Workshop Magneet / Dynamo op 17 oktober in Everdingen door Ardy Notenboom.
Verslag van de Workshop Magneet / Dynamo op 17 oktober in Everdingen door Ardy Notenboom.
Verslag workshop Magneten en Dynamo’s gegeven door Arris Kramer
Rob van Asten nodigde de Nederlandse Arielisten uit, om deel te nemen aan de “Workshop Magneten en Dynamo’s” in Everdingen. Op dinsdag 17 oktober was het zover. Er waren ongeveer 25 Arielisten aanwezig. De spreker was Arris Kramer. Arris heeft zijn sporen verdiend in de auto elektra en in de elektra van de vliegtuigindustrie. Na zijn werk in loondienst is hij, samen met zijn echtgenote Sietske, als zelfstandige verder gegaan. Arris heeft nu een in de oldtimerwereld befaamd bedrijf en is een gerespecteerde specialist in het reviseren van magneet ontstekingen en dynamo’s.
 
Magneto’s
Voor de pauze vertelde Arris over magneet ontstekingen. Zo’n “magneet” bestaat uit een
metalen huis met daarin een permanente magneet waarin een spoel (het anker) draait. Op
die spoel bevindt zich een klein aantal windingen van dik koperdraad en een groot aantal
(15.000) windingen van dun koperdraad. Door het draaien van het anker binnen het
magnetisch veld, wordt een stoom geïnduceerd door de dikke draad. Precies nadat de
stoom het grootst is, openen de contactpuntjes. Op dat moment valt de stroom weg, en zal
de condensator zich ontladen. Omdat de dunne en de dikke windingen zich op dezelfde
weekijzeren kern bevinden ontstaat er een stroompje met een zeer hoge spanning in de
dunne draad. Die hoge spanning zorgt voor een vonk in de bougie.
 
Arris demonteert een te reviseren magneet volledig. Hij ontvet en straalt de onderdelen
zodat hij met schone componenten de magneet weer kan opbouwen. Sommige onderdelen verouderen of verslijten. Het anker wordt altijd opnieuw gewonden, met dunne laagjes isolatiefolie tussen de koperlagen. Na het wikkelen van de spoel wordt deze in een vat met warme dunvloeibare lak ondergedompeld. Vervolgens wordt het vat vacuüm gepompt om alle lucht uit de spoel te verwijderen. Op deze manier kan de dunne lak doordringen tussen de wikkelingen koperdraad. Na het uitlekken en “bakken” is de spoel hard. Verschillende concurrenten werken helaas met een epoxyhars die tijdens het wikkelen tussen de koperlagen wordt aangebracht. Die hars wordt echter te hard, en en kunnen minder dan de gewenste 15.000 windingen op de spoel. Om de hoge spanning van de draaiende spoel over te brengen naar de bougiekabel, bevinden zich een sleepcontact tussen het anker en het huis. Op het anker is dat een koperen sleepring (bij een twin twee segmenten). Arris heeft een universele kunststof “ringhouder” ontwikkeld en laten vervaardigen. In die ring kan hij inzetstukken aanbrengen voor singles, en twins met cilinders onder verschillende hoeken.
Het oude bakeliet is niet meer bruikbaar omdat de isolerende werking door porositeit is
achteruit gegaan. Arris beschikt over nieuwe lagerhuizen van aluminium. Eventueel
versleten lagers worden vervangen. Er wordt een nieuwe kwalitatief hoogwaardige
condensator gemonteerd, die ook mechanisch voldoende sterk is om het hoge toerental te
overleven. Meestal wordt een condensator met een capaciteit van 0,2 µF en een doorslagspanning van 1000 volt gebruikt.
De kwaliteit van “bromfiets condensators” voldoet mechanisch niet, en hebben ook een vrij korte levensduur. De permanente magneet wordt opgesterkt. Arris monteert nieuwe contactpuntjes. Mocht de nok om de contactpuntjes te lichten, versleten zijn, dan wordt ook deze ring vervangen.
 
Het resultaat van zo’n totale revisie is een magneet die op zijn minst weer 30 jaar meegaat.
Arris geeft garantie op de goede werking, en is bereid om eventuele problemen te helpen
oplossen. Een ontsteking wordt door Arris enkele uren getest op een testbank, en trekt dan
vonken over 6 mm. 
 
Enkele tips:
  • Bougies kunnen defect raken door verzuipen. Het porselein van sommigmoderne bougies kan niet tegen vloeibare benzine…. Vervang bij twijfel altijd een verdachte bougie.
  • Draai de magneet nooit met een losse bougiekabel. In zo’n geval kan de spoelinwendig doorslaan door de te hoog oplopende spanning.
  • Gebruik geen bougiekappen, bougiekabels of bougies met een inwendige (ontstorings)weerstand.
  • Nog een waarschuwing: “Gebruik nooit een (waterproof)schuurpapiertje op de contactpunten, maar reinig deze met een doekje remmenreiniger of wasbenzine! En wacht daarna even met het starten!”.
  • Het verdient aanbeveling om de ontsteking jaarlijks te controleren en schoon te maken. Zorg dat eventueel binnengelopen regen- of condenswater via de bestaande openingen weer kan woren afgevoerd; gebruik zeker geen afdichtkit o.i.d.
 
Apparatuur en gereedschap
De wikkelmachines van Arris dateren uit de jaren dat ook onze Ariels werden gebouwd. Arris
onderhoudt zelf zijn machines en apparatuur. Mocht onverhoopt een wikkelmachine
uitvallen, dan kan hij direct verder werken op een reserve machine. Ook zijn magneet
“opsterker” is een professioneel en hoogwaardig apparaat. Arris kan met een fluxmeter de
sterkte van een permanente magneet testen. Omdat bij het opsterken zeer sterke
elektrische en magnetische velden ontstaan, is voorzichtigheid en een deskundige bediening
een vereiste. Een pacemaker, een radio of een gsm’metje kan zomaar het loodje leggen in
zo’n sterk veld. Geen klusje voor een amateur! Om dynamo-ankers te controleren, beschikt
Arris over een speciale Growler testmachine. Soms komen zelfs bedrijven langs om hun
gelijkstroomankers door Arris te laten testen.
 
Dynamo’s
Na de pauze vertelde Arris over dynamo’s. Een dynamo bestaat uit een stalen huis met
daarin een stator (de veldspoel) en een rotor. De veldspoel is gewikkeld op een weekijzeren
kern. Als je de aansluitdraden van de stator los neemt, kan je zelf met een ohm-meter de
veldspoel controleren. Bij een 6 volt dynamo dient de weerstand 3 tot 3,5 ohm te bedragen,
bij een 12 volt spoel dient dat 9 ohm te zijn. De stator wordt bekrachtigd door de
spanningsregelaar, om de output van de dynamo te kunnen regelen. Door het draaien van
de rotor in het magnetisch veld van de stator, wordt in de spoelen van de rotor een stroom
opgewekt. Via de collector en de koolborstels wordt de opgewekte stroom “afgetapt” van
het anker. Arris zal bruikbare ankers bij een revisie opnieuw wikkelen. Bij ernstige schade
aan de collector of aan de as, dient een anker in zijn geheel te worden vervangen. Kijk uit
voor goedkope ankers van dubieuze (uit India afkomstige) kwaliteit. Arris heeft nog goede
originele Lucas en Bosch ankers voor diverse dynamo’s in voorraad. Arris bouwt desgewenst
een 6 volt systeem om naar 12 volt. Vervolgens demonstreert Arris in een proefopstelling de
controle van een dynamo. Sluit de stator aan op de + van de accu (bij een motor met - aan
massa). De aansluiting is te herkennen aan de F (van “field”). De andere draad van de stator
ligt aan de massa. Nu loopt er dus een (niet geregelde) stroom door de spoel. Sluit een 12
volt koplamp (40/45 watt) aan op de + borstel (de “D” aansluiting). De andere koolborstel,
en de andere velddraad, liggen aan massa (zie het schema hieronder). Als je nu met een
boormachine het anker aandrijft, moet de lamp oplichten (zie schema hieronder).
Controleer met een voltmeter of de polariteit correct is! Bij een analoge voltmeter slaat de
wijzer dan naar links uit; bij een voltmeter met een digitale display verschijnt dan een min
op het schermpje. De pijl op het dynamohuis geeft geen garantie voor de juiste
draairichting; soms is een dynamo afkomstig van een andere motorfiets met een
tegengestelde draairichting. Mocht je niet meer weten hoe je de accu qua polariteit moet
aansluiten, dan kan je een eenvoudige controle uitvoeren door het licht aan te zetten, en op de ampèremeter de stroomrichting te controleren. 
 
Regelaar
De originele Lucas spanningsregelaar op onze Ariels bevat twee spoelen die contacten laten openen en sluiten. Een regelspoel (relais) is voor de terugstroombeveiliging. Als je de motor stopt, dient de stroom door de dynamo te worden uitgeschakeld. Anders zou de accu ontladen via de dynamospoel. De andere regelspoel is de spanningsregelaar. Mocht de accu volledig geladen zijn, dan schakelt de spanningsregelaar de stroom door de veldwikkelingen uit, zodat de accu niet overladen wordt.
 
Een stroomregelaar (een derde relais) ontbreekt op onze Ariel motorfietsen. De
stroomregelaar beschermd een dynamo tegen doorbranden ten gevolge van een te grote
stroomsterkte, en wordt vooral toegepast bij motoren met een elektrische startmotor. Na
een elektrische start, die de accu sterk ontlaadt, tracht de dynamo snel de accu weer op
spanning te brengen. De veertjes en de contacten in de regelaar verouderen. Het afstellen
van een mechanische regelaar is monnikenwerk, en heeft een kortdurend resultaat.
 
Als de gereviseerde gelijkstroomdynamo dynamo is getest en goed bevonden, kan deze
weer op de Ariel worden gemonteerd. Arris adviseert om een “Hans Beck” regelaar toe te
passen, dus geen mechanische regelaar. Sluit de accu aan met een 8 A “in line” zekering. Er zijn genoeg voorbeelden van brand door kortsluiting, vooral bij mechanische regelaars met spontaan afbrekende veertjes en contactpunten. 
Tot slot deelde Arris een handleiding uit over het aansluiten van een spanningsregelaar. Deze handleiding is afkomstig van Beck Electronica. De Beck-Regelaar is desgewenst onder te brengen in de oorspronkelijke Lucas behuizing.


 
Het was een interessante en leerzame avond. Er werden veel vragen gesteld door Arielisten.
Dank aan Rob van Asten voor de organisatie en dank aan Arris voor de duidelijke
presentatie. Arris is voor vragen te bereiken op info@arriskramer.nl of via 06-2273 3181.
Kijk voor meer informatie op www.arriskramer.nl.
 
Ardy Notenboom
 
PS
In moderne auto’s en motorfietsen worden wisselstroomdynamo’s toegepast. Je zult dan
geen mechanische regelaars aantreffen. In een wisselstroomdynamo zijn diodes ingebouwd voor het gelijkrichten van de wisselstroom. Die diodes blokkeren daarnaast het 'teruglopen' van stroom uit de accu bij stilstand. Een klassieke stroomregelaar is bij een
wisselstroomdynamo ook niet nodig, want bij een hoog toerental neemt de frequentie van
de wisselstroom toe, waardoor de stroom door de spoel niet te hoog op kan lopen. Bij een
wisselstroomdynamo is dus alleen een spanningsregelaar nodig.

'The Canterbury Belle'

'The Canterbury Belle'

'The Caterbury Bell'  een zeer speciaal zijspan. One of a kind!
'The Caterbury Bell'  een zeer speciaal zijspan. One of a kind!
Klik op de foto om de slideshow te openen.

'The Canterbury Belle'
Het idee voor dit bijzondere zijspan is ontstaan in 1960, eigenlijk vooral als een
publiciteitsstunt voor de Canterbury zijspannenfabriek. De bestuurder op de foto
is één van de directeuren, Joe Jacobs, met zijn echtgenote.
Hier een link naar een leuke filmpje over dit bijzondere zijspan:   http://www.britishpathe.com/video/sidecar-boat 

 
Het zijspan-bootje weegt 76 kg en kan relatief eenvoudig door twee personen
in het water getild worden. Een luchtgekoelde J.A.P. 80 cc motor van 1,9 pk
is gemonteerd in de boeg en zou het bootje een snelheid van ca. 20 km/u (11
knopen) moeten kunnen geven. Er is alleen een koppeling, geen achteruit.
Het bootje bestaat uit een frame van houten ribben die bekleed zijn met
waterbestendig multiplex en kan twee personen vervoeren of één persoon en wat
bagage. Het roer wordt bediend met een joystick: beweeg die vooruit en de boot
gaat naar rechts, achteruit en de boot gaat naar links.
 
Het bootje past precies in speciale houders van het zijspanframe en wordt
met "quick-release" bouten vastgezet. Zo kan het gemakkelijk uitgenomen of
teruggezet worden.
 
De verkoopprijs was destijds 175 GBP. Omdat men vond dat massaproductie
te duur zou uitvallen zijn er in totaal maar 5 exemplaren gebouwd. Daar is er
minstens nog één van over, en die zit nog aan een Ariel motorfiets!
 
Gevonden op internet en samengesteld door Herman Noort

Auto 'Kunst' in hout en Ariel

Auto 'Kunst' in hout en Ariel

An American Dream of '59... een unieke MI Speedball houten auto gebouwd in 1959 door een botenbouwer, waarachtig een 'automotive' kunstwerk!
An American Dream of '59... een unieke MI Speedball houten auto gebouwd in 1959 door een botenbouwer, waarachtig een 'automotive' kunstwerk!
Hot Rod
Het verhaal van de auto is dat de bouwer een unieke 'Hot Rod' wilde bouwen, ééntje die zijn superieure houtbewerkingsvaardigheden zou tonen en zijn liefde voor boten. Hij begon met het bouwen van de carrosserie volgens tekeningen uit het tijdschrift 'Mechanincs Illustrated' en daarna wist hij een zeldzaam Ariel Square Four MK1 motorblok te bemachtigen, compleet met originele Ariel olietank, Solex carburateur en Burman GB versnellingsbak. De wielen zijn afkomstig van een Citroen 2CV en de rest is met de hand gemaakt. Veel van de spullen zijn auto-onderdelen uit die tijd: de achterlichten zijn van Cadillac, de koplampen zijn universele lampen 'van de plank' uit '59 en de brandstoftank is een 'California Speed shop special'.

Een bijzondere Ariel rij-ervaring
Rijden met deze auto is een ervaring die slechts een paar mensen ooit gehad hebben. Starten is echter makkelijk, je hoeft slechts de contactsleutel om te draaien. De pedalen zijn als in iedere andere auto en de versnellingsbak heeft 4 versnellingen. Het remmen gebeurt met 4 hydraulische trommelremmen. Het echte plezier zit hem in het rijden door de stad en het zien van de verbaasde gezichten van voorbijgangers! Snel accelereren is opwindend, terwijl de auto stabiel blijft. Het uitlaatgeluid is geweldig door de handgemaakte zijuitlaten. De auto heeft verlichting voor legaal rijden op de openbare weg, maar enig comfort ontbreekt geheel.
Na het bouwen van de auto heeft de bouwer er maar een zeer korte tijd in gereden, daarna is de auto in opslag gedaan. Later is de wagen verkocht aan een verzamelaar in Nevada, en weer later via Las Vegas is hij bij een museum in St. Louis terechtgekomen. Daar is de auto nog steeds: geheel origineel, in goede conditie en geregistreerd als een 1952 Ariel Custom. Het chassisnummer is gelijk aan dat van het SQ4 motorblok: TM1268. Dit is waarschijnlijk het meest originele nog lopende MK1 SQ4 blok ter wereld!
 
Als je ziet hoe dicht het motorblok bij het hoofd van de bestuurder zit, dan is duidelijk dat de bouwer echt geen flauw idee had van wat voor 'hete bliksem' hij in huis haalde! En omdat het blok achterste voren is geplaatst koelt het nog eens een stuk minder efficient! Maar het typische SQ4-probleem van oververhitting van de 'achterste' cylinders lijkt zo wel opgelost... Of toch niet?
 
Informatie en beeld zijn gevonden op internet door Ardy Notenboom,
bewerkt door Herman Noort 
(Foto's: St.Louis Carmuseum)











 

Vrijwaring rally

Vrijwaring rally

Read here the English disclaimer

Met het zetten van mijn handtekening op de deelnemerslijst op de rally ga ik akkoord met onderstaande vrijwaring ten aanzien van het bestuur van de Nederlandse Ariel Club en medewerkers aan de jaarrally en verklaar ik onderstaande vrijwaring te hebben gelezen en begrepen.

Als deelnemer aan de jaarrally en de bijbehorende en geheel vrijblijvende toerritten en andere evenementen verklaar ik mij bewust van het feit dat deelname hieraan zowel voor mij als voor derden, risico’s voor schade/letselschade/zaakschade en gevolgschade inhoudt. Ik neem deze risico’s nadrukkelijk voor mijn rekening.
 
Het bestuur van de Nederlandse Ariel Club en medewerkers aan de jaarrally aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor enige schade die de deelnemer in verband met dit evenement lijdt of door zijn/haar toedoen of nalaten aan derden toebrengt. De deelnemer verklaart dat hij/zij het bestuur van de Nederlandse Ariel Club en medewerkers aan de jaarrally niet aansprakelijk zal stellen of houden voor enig door hem/haar geleden schade.
 
De motorfiets waarmee wordt deelgenomen verkeert in goede staat en is minimaal tegen WA verzekerd. Als de deelnemer niet de eigenaar van de motorfiets is, heeft de eigenaar toestemming verleend voor het gebruik van de motorfiets. Ook verklaart de deelnemer als hij/zij de motorfiets niet zelf bestuurt, alle risico’s van een eventuele andere bestuurder aanvaardt als de zijne/hare. Het gedurende de rally opvolgen van aanwijzingen door niet bevoegden geschiedt op vrijwillige basis.

Hondeneigenaren verklaren over een aansprakelijkheidsverzekering particulier (WA) te beschikken.