Registratie Nationaal Mobiel Erfgoed

Registratie Nationaal Mobiel Erfgoed

Registreer je motor in het Nationaal Mobiel Erfgoed.
Registreer!!!
Registreer je motor in het Nationaal Mobiel Erfgoed.
Registreer!!!
Beste Ariel clubleden,
 
Hoe gaan wij dit als Arielclub aanpakken?
Ardy Notenboom, die onze Arielclub vertegenwoordigt bij de FEHAC, is bereid om als verzamelpunt te fungeren voor de aanmeldingen. Zijn contactgegevens staan voor in het clubblad en op de website, meld uw Ariel aan!
Dit kunt u doen door het volgende Excel bestand te downloaden en in te vullen en naar Ardy (fehac@arielclub.nl) te sturen via de mail, graag met drie foto's van je motor erbij. 
En doen hè !

Hier onder volgt teks en uitleg door Vincent van Ginneke:


Voor hen die een beetje bijhouden wat de FEHAC zo al doet voor de eigenaren van klassieke voertuigen is het volgende wellicht gesneden koek... Maar toch trek ik maar eens bij jullie, de clubleden, aan de bel. ‘Onze’ Ardy Notenboom houdt ons regelmatig op de hoogte van het wel en wee bij de FEHAC. Alleen er is vrijwel niets van te merken dat jullie ook inderdaad iets doen met de verstrekte informatie!
Waar het om gaat: Sinds een paar jaar bestaat er een Nationaal Register Mobiel
Erfgoed. Maar voordat ik daar over vertel ga ik eerst alles even op een rijtje zetten voor jullie - graag even opletten aub.
 
De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed is onderdeel van het Ministerie van Onderwijs, Wetenschappen en Cultuur (OCW) en heeft online (de dorpspomp) De Erfgoed monitor op poten gezet. De Erfgoed monitor bevat 171 Indicatoren (ander woord voor Hoofdstukken) waaronder vier stuks die in de buurt van onze belangstelling komen, namelijk: Historische schepen, Historisch wegvervoer, Historisch luchtvervoer en Historisch railvervoer. De Indicator eh, het hoofdstuk waar het Historisch wegvervoer in zit heet voluit: Mobiel Erfgoed- Historisch wegvervoer.
De gegevens van die erfgoed monitor komen van de stichting Mobiele Collectie Nederland [MCN]. Deze stichting is 10 jaar geleden opgericht door de koepelorganisaties Federatie Varend Erfgoed Nederland (FVEN), Historisch Railvervoer Nederland (HRN), Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (FEHAC) en Nationale Federatie Historische Luchtvaart (NFHL). Een belangrijk instrument van het MCN is het Nationaal Register Mobiel Erfgoed (NRME). In feite is dit NRME de overzichtcatalogus van het mobiel erfgoed naar de buitenwereld toe. Ja,ja, en dat alles nog steeds op het Internet.
We zijn er…tot zo ver duidelijk? Ehhhh....
 
Maar, het is de bedoeling dat de FEHAC er onder andere voor zorgt dat de sector
wegvervoer van dat NRME gevuld wordt. En om te illustreren dat je Den Ambtenaar wel kunt laten schuiven als het op omschrijvingen aankomt hebben ze het restaureren, gebruiken en onderhouden van klassieke voertuigen Erfgoed Beoefening genoemd.
Dus als Oom Agent u staande houdt vanwege het scheuren over een afgesloten dijkweggetje en hij u zijn omineuze vraag stelt: ‘En wat zijn wij aan het doen?, dan kunt u antwoorden: Beste Mijnheer de Agent, ‘Op instigatie van het Ministerie van Onderwijs, Wetenschappen en Cultuur én de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in samenwerking met het Nationaal Register Mobiel Erfgoed breng ik op dit moment mijn erfgoed beoefening onder de aandacht van de samenleving’ Eat That.
 
Even serieus, wat blijkt nu na een aantal jaren? (sinds 2006) Het register wordt nauwelijks gevuld met historische voertuigen van particuliere eigenaren. Instellingen zoals musea hebben de weg naar dit register al wel een beetje gevonden. Het staat dan ook bol van de rijtuigen, bokkewagens, arrensleeën, streekvervoerbussen, een Leopard tank en ja, ook de gouden koets staat er in. Maar Ariels? Eéntje, die van Ardy! Nu denkt u wellicht; wat kan mij dat schelen, ik hoef niet zo nodig met m’n motor in die lijst, allemaal ambtenaren- gedoe. Fout!
Zo’n register is een heel belangrijk document waar de politiek naar kijkt en dus gebruikt bij het vormen van het beleid ten aanzien van klassieke voertuigen. Met andere woorden, als er dus nauwelijks klassieke motoren te zien zijn in die lijst dan besta je gewoon niet. En dat is natuurlijk niet de bedoeling ! Wie schrijft die blijft. Als uw Ariel voldoet aan de criteria, waaronder dat uw Ariel destijds in Nederland heeft gereden, dan kan hij het register in. Opname in het Register is natuurlijk anoniem en ook niet traceerbaar naar een adres.
 
Vriendelijke groeten, Vincent van Ginneke.
 
 
 

Registratie Nationaal Mobiel Erfgoed

Registratie Nationaal Mobiel Erfgoed

Registreer je motor in het Nationaal Mobiel Erfgoed.
Registreer!!!
Registreer je motor in het Nationaal Mobiel Erfgoed.
Registreer!!!
Beste Ariel clubleden,
 
Hoe gaan wij dit als Arielclub aanpakken?
Ardy Notenboom, die onze Arielclub vertegenwoordigt bij de FEHAC, is bereid om als verzamelpunt te fungeren voor de aanmeldingen. Zijn contactgegevens staan voor in het clubblad en op de website, meld uw Ariel aan!
Dit kunt u doen door het volgende Excel bestand te downloaden en in te vullen en naar Ardy (fehac@arielclub.nl) te sturen via de mail, graag met drie foto's van je motor erbij. 
En doen hè !

Hier onder volgt teks en uitleg door Vincent van Ginneke:


Voor hen die een beetje bijhouden wat de FEHAC zo al doet voor de eigenaren van klassieke voertuigen is het volgende wellicht gesneden koek... Maar toch trek ik maar eens bij jullie, de clubleden, aan de bel. ‘Onze’ Ardy Notenboom houdt ons regelmatig op de hoogte van het wel en wee bij de FEHAC. Alleen er is vrijwel niets van te merken dat jullie ook inderdaad iets doen met de verstrekte informatie!
Waar het om gaat: Sinds een paar jaar bestaat er een Nationaal Register Mobiel
Erfgoed. Maar voordat ik daar over vertel ga ik eerst alles even op een rijtje zetten voor jullie - graag even opletten aub.
 
De Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed is onderdeel van het Ministerie van Onderwijs, Wetenschappen en Cultuur (OCW) en heeft online (de dorpspomp) De Erfgoed monitor op poten gezet. De Erfgoed monitor bevat 171 Indicatoren (ander woord voor Hoofdstukken) waaronder vier stuks die in de buurt van onze belangstelling komen, namelijk: Historische schepen, Historisch wegvervoer, Historisch luchtvervoer en Historisch railvervoer. De Indicator eh, het hoofdstuk waar het Historisch wegvervoer in zit heet voluit: Mobiel Erfgoed- Historisch wegvervoer.
De gegevens van die erfgoed monitor komen van de stichting Mobiele Collectie Nederland [MCN]. Deze stichting is 10 jaar geleden opgericht door de koepelorganisaties Federatie Varend Erfgoed Nederland (FVEN), Historisch Railvervoer Nederland (HRN), Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs (FEHAC) en Nationale Federatie Historische Luchtvaart (NFHL). Een belangrijk instrument van het MCN is het Nationaal Register Mobiel Erfgoed (NRME). In feite is dit NRME de overzichtcatalogus van het mobiel erfgoed naar de buitenwereld toe. Ja,ja, en dat alles nog steeds op het Internet.
We zijn er…tot zo ver duidelijk? Ehhhh....
 
Maar, het is de bedoeling dat de FEHAC er onder andere voor zorgt dat de sector
wegvervoer van dat NRME gevuld wordt. En om te illustreren dat je Den Ambtenaar wel kunt laten schuiven als het op omschrijvingen aankomt hebben ze het restaureren, gebruiken en onderhouden van klassieke voertuigen Erfgoed Beoefening genoemd.
Dus als Oom Agent u staande houdt vanwege het scheuren over een afgesloten dijkweggetje en hij u zijn omineuze vraag stelt: ‘En wat zijn wij aan het doen?, dan kunt u antwoorden: Beste Mijnheer de Agent, ‘Op instigatie van het Ministerie van Onderwijs, Wetenschappen en Cultuur én de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in samenwerking met het Nationaal Register Mobiel Erfgoed breng ik op dit moment mijn erfgoed beoefening onder de aandacht van de samenleving’ Eat That.
 
Even serieus, wat blijkt nu na een aantal jaren? (sinds 2006) Het register wordt nauwelijks gevuld met historische voertuigen van particuliere eigenaren. Instellingen zoals musea hebben de weg naar dit register al wel een beetje gevonden. Het staat dan ook bol van de rijtuigen, bokkewagens, arrensleeën, streekvervoerbussen, een Leopard tank en ja, ook de gouden koets staat er in. Maar Ariels? Eéntje, die van Ardy! Nu denkt u wellicht; wat kan mij dat schelen, ik hoef niet zo nodig met m’n motor in die lijst, allemaal ambtenaren- gedoe. Fout!
Zo’n register is een heel belangrijk document waar de politiek naar kijkt en dus gebruikt bij het vormen van het beleid ten aanzien van klassieke voertuigen. Met andere woorden, als er dus nauwelijks klassieke motoren te zien zijn in die lijst dan besta je gewoon niet. En dat is natuurlijk niet de bedoeling ! Wie schrijft die blijft. Als uw Ariel voldoet aan de criteria, waaronder dat uw Ariel destijds in Nederland heeft gereden, dan kan hij het register in. Opname in het Register is natuurlijk anoniem en ook niet traceerbaar naar een adres.
 
Vriendelijke groeten, Vincent van Ginneke.